ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

April 2008


I januar 2008 startede vi et tema om hurtig- og ekspresbusser i Hovedstadsområdet. Dette tema fortsætter i denne måned.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: Oktober 1985

HT1635-153E.jpg (97 kb)

Linie 153E blev oprettet d. 23. april 1978 ad ruten Ballerup st. - Linde Alle - Hold-an Vej - Sydbuen - Parkvej - Ring 4 - Hveen Boulevard - Taastrupgaardsvej - Selsmosevej - Taastrup st. Et år senere - d. 22. april 1979 blev ruten forlænget ad Ring 4 til Lyngby st. D. 27. september 1981 ændres ruteføringen i Lyngby, således at der i retning mod Lyngby st. køres fra Engelsborgvej køres ad Christian X's Alle - Buddingevej i stedet for direkte ad Engelsborgvej. D. 1. juni 1986 blev linie 153E nedlagt, idet den bliver erstattet af en almindelig buslinie 153

Den 7. januar 1990 ændres linien igen til ekspresbuslinie 153E, idet der dog nu køres via Høje Taastrup st. i stedet for Taastrup st., og herfra videre til Hundige st. D. 2. juni 1991 omlægges linien fra Lyngby st. ad Buddingevej - Gladsaxe Ringvej - Gladsaxe Trafikplads - Hillerødmotorvejen - (Gl. Klausdalsbrovej mod Lyngby om morgenen og mod Malmparken om eftermiddagen) - Klausdalsbrovej - Lautrupparken og videre ad sædvanlig rute til Hundige st. Næste ruteændring finder sred d. 31. maj 1992, hvor linie 153E omlægges i begge retninger via Gammel Klausdalsbrovej - Sennepshaven. Den 25. september 1994 afkortes linien fra Hundige st. ti. Malmparken st., men et år senere - d. 25. september 1995 forlænges ruten dog fra Malmparken st. ad Malmparken - Industriparken - Ring 4 - Ballerup Byvej - Hold-An Vej til Ballerup st. Den 25. maj 2004 afkortes linien til kun at betjene strækningen Ballerup st. - Gladsaxe Trafikplads.

På billedet ses HT's vogn 1635 (Leyland/DAB 8-1200B - Årgang 1984) som linie 153E ved Ballerup st. Bussen blev i efteråret 1996 solgt til MKP Olsztyn, Polen. Her fik den nr. 859.


 

 

 

 

Foto: Juni 1986

HT0713-154E.jpg (91 kb)

Linie 154E oprettedes d. 1. juni 1986 ad ruten Lyngby st. - Jernbanepladsen - Engelsborgvej - Bagsværdvej - Bindeleddet - Bagsværd st. - Vadstrupvej - Brunsøvej - Ny Hjortespringvej - Ring 4 - Ballerup Byvej - Hold-an Vej - Bydammen - Ballerup st. - Linde Alle - Hold-an Vej - Sydbuen - Parkvej - Ring 4 - Hveen Boulevard - Helgeshøj Alle - Gregersensvej - Halland Boulevard - Gadehavegårdsvej - Høje Taastrup Boulevard - Høje Taastrup st. - Høje Taastrup Boulevard - Blekinge Boulevard - Hveen Boulevard - Ishøj Stationsvej - Vejleåvej - Kildebrøndevej - Hundige Centervej - Hundige Stationsvej - Hundige st. Den 28. maj 1989 ædres ruteføringen, idet der ikke mere køres til Hundige st., men i stedet til Ishøj st. Fra Høje Taastrup st. køres ad Blekinge Boulevard - Hveen Boulevard - Høje Taastrup Vej - Køgevej - Ishøj Bygade - Vejleåvej - Industribuen - Ishøj Stationsvej - Ishøj Boulevard - Ishøj Søvej - Stenbjerggårds Alle - Vejlebrovej - Ishøj st. Den 21. oktober 1990 nedlægges linie 154E og erstattes af ny linie 400S.

Den 25. september 1994 oprettes en ny linie 154E af ruten Værløse st. - Stiager - Skovgårds Alle - Fiskebækvej - Ballerupvej - Skovvej - Egebjergvej - Nordbuen - Klausdalsbrovej - Lautrupparken - Malmparken (Malmparken st.) - Ballerup Boulevard - Hold-an Vej - Sydbuen - Motorring 4 - Hveen Boulevard - Helgeshøj Alle - Gregersensvej - Helgeshøj Alle - Halland Boulevard - Gadehavegårdsvej - Høje Taastrup Boulevard - Høje Taastrup st. - Blekinge Boulevard - Hveen Boulevard - Høje Taastrup Vej - Køgevej - Ishøj Stationsvej - Vejleåvej - Kildebrøndevej - Hundige Centervej - Hundige st. Den 2. juni 1996 ændres denne linie, således at der køres via Kildebrønde Erhvervsområde. Fra Motorring 4 køres der fremover ad Ledøjevej - Snubbekorsvej - Sengeløsevej - Hveen Boulevard og videre ad sædvanlig rute. Seneste ruteændring fandt sted d. 30. maj 1999, hvor linien omlagdes ad Ledøjevej - Risby - Ballerupvej - Hold-an Vej for at undgå at holde i kø på motorvejen.

På billedet ses HT's vogn 713 (Leyland/DAB LS 575-680/5 - Årgang 1976) som linie 154E ved Hundige st. Bussen udgik af driften i maj 1989, hvorefter den blev solgt til John Ståling, Viborg.


 

 

 

 

Foto: April 1986

HT0608-162H.jpg (101 kb)

Linie 162H etableredes som myldretidslinie d. 20. april 1975. Ruten følger den allerede eksisterende linie 162 mellem Lyngby st. og Glostrup st., men kører uden stop ad Ringmotorvejen til Herlev Ringvej og herefter ad Nordre Ringvej til Glostrup st. Den 25. september 1983 forlænges ruten fra Glostrup st. ad (Sydvestvej/Engtoftevej - Kildevej) - Søndre Ringvej - Ishøj Strandvej - Ishøj Stationsvej til Ishøj st. Den 15. april 1984 foretages igen en ruteændring, idet der i Gladsaxe-området køres fra Buddingevej ad Gladsaxe Ringvej til Herlev Ringvej. Den 28. maj 1989 ændres linienummeret til linie 172E. Se denne for liniens videre historie.

På billedet holder HT's vogn 608 (Leyland/DAB LIDRT 6857/2 - Årgang 1974) som linie 162H ved Lyngby st. Bussen var egentlig bestilt af Forenede Rutebiler i Gladsaxe, men den blev først sat i drift, da HT begyndte sin driftsvirksomhed, så derfor var den ved leveringen malet i HT's farveskema - et farveskema, som var arvet fra Københavns Sporveje. Bussen udgik af driften i 1987.


 

 

 

 

Foto: Juni 1991

HT1105-163E.jpg (124 kb)

Linie 163E oprettedes d. 28. april 1991 ad ruten Bagsværd, Værebroparken - Værebrovej - Hillerødmotorvejen - Gladsaxe Ringvej - Gladsaxe Trafikplads - Gladsaxe Ringvej - Gladsaxevej - Høje Gladsaxevej - Hareskovvej - Bellahøj - Borups Alle - Bispeengbuen - Ågade - Åboulevarden - Gyldenløvesgade - H.C. Andersens Boulevard - Rådhuspladsen - H.C. Andersens Boulevard - Langebro - Amager Boulevard - Amagerfælledvej - Peder Lykkesvej - Englandsvej - Irlandsvej - Sundbyvestervej - Sundbyvester Plads - Amagerbrogade - Amager Landevej - Lufthavnsvej - Lufthavnen, Indenrigsgård - Lufthavnen, Udenrigsgård. Den 29. marts 1992 afkortedes linien imidlertid fra Værebroparken til Gladsaxe Trafikplads. Samtidig omlagdes ruten i Kastrup, så der ikke længere køres direkte fra Amager Landevej og Lufthavnsmotorvejen. I stedet køres ad Saltværksvej - Kastruplundsgade til Lufthavnen. Den 5. maj 1994 ændres linien, således at der om morgenen køres ad Amager Landevej - Ny Lufthavnsvej - Lufthavnen - Amager Strandvej - Saltværksvej - Amager Landevej. Om eftermiddagen køres der i modsat retning. Linie 163E blev nedlagt d. 25. september 1994.

På billedet ses HT's vogn 1105 (Leyland/DAB 6-2-690/5 - Årgang 1980) som linie 163E på Amager Boulevard i København. Bussen var i drift til sommeren 1994, hvorefter den blev solgt til John Ståling, Viborg. I sin sidste tid i København var den udlejet til Unibus Rutetrafik.


 

 

 

 

Foto: 4. juni 2003

Connex6301-168E.jpg  (114 kb)

Den 20. oktober 2002 etableredes linie 168E som myldretidslinie ad ruten Husum st. - Islevhusvej - Husum Torv - Frederikssundsvej - Mørkhøjvej - Gladsaxe Møllevej - Gladsaxe Trafikplads - Novo - Bagsværd st. Allerede d. 23. juni 2003 nedlægges linien igen, da passagergrundlaget har vist sig at være for lille.

På billedet er det Connex 6301 (Volvo B 10L-60/Aabenraa - Årgang 1996), der på Islevhusvej passerer Husum Torv som linie 168E. Bussen belv oprindelig anskaffet af De Blaa Omnibusser i Holte som nr. 8839. I 1998 blev den overtaget af Combus, som gav den nr. 8362 og indsatte den på bybusserne i Kolding. Da Staten i foråret 2001 solgte Combus, blev bussen overtaget af Connex. Da bussen i foråret 2003 blev flyttet til Hovedstadsområdet, fik den nr. 6301. Den udgik af driften i december 2003, hvorefter den blev eksporteret til Estland.


 

 

 

 

Foto: 3. maj 2001

Arriva1822-171E.jpg (113 kb)

Linie 171E blev etableret d. 28. april 1991 ad ruten Lyngby st. - Lyngby Hovedgade - Lyngbyvej - Tuborgvej - Tagensvej - Lygten - Nørrebro st. - Lundtoftegade - Hillerødgade - Nordre Fasanvej - Søndre Fasanvej - Toftegårds Alle - Toftegårds Plads - Gammel Køge Landevej - Carl Jacobsens Vej - Sjælør st. Den 29. maj 1994 omlægges ruten ad Christian X's Alle - Buddingevej i retning mod Lyngby. Næste ruteændring finder sted d. 1. februar 1998, hvor linien forlænges ad P. Knudsens Gade - Sydhavns Plads - Teglholmsgade til Teglholmen. Den 30. januar 2000 afkortes ruten imidlertid igen fra Teglholmen til Sjølør st. Den 17. oktober 2004 nedlægges linie 171E.

På billedet ses linie 171E ved Nørrebro st. i skikkelse af Arrivas vogn 1822 (Volvo B 10M-60/Aabenraa - Årgang 1989). Denne bus blev oprindelig anskaffet af HT. Den blev senere overtaget af Bus Danmark, og det er herfra den er kommet til Arriva. Den udgik af driften kort tid efter, at billedet blev taget - nærmere bestemt i juni 2001.


 

 

 

 

Foto: Juli 1989

HT1099-172E.jpg (103 kb)

Linie 172E opstod d. 28. maj 1989, da den hidtidige linie 162H ændrede linienummer til 172E. Allerede d. 21. oktober 1990 nedlægges linien og erstattes af en ny linie 300S.

Den 28. april 1991 etableres en ny linie 172E ad ruten Kokkedal, Holmegårdsvej - Kokkedal Industripark - Egedalsvej - Usserød Kongevej - Rungstedvej - Hørsholm Kongevej - Helsingørmotorvejen - Lyngbyvej - Haraldsgade - Hamletsgade - Mimersgade - Nørrebro st. - Lundtoftegade - Hillerødgade - Nordre Fasanvej - Søndre Fasanvej - Toftegårds Alle - Toftegårds Plads - Gammel Køge Landevej - Carl Jacobsens Vej - Sjælør st. Denne linie nedlægges d. 1. februar 1998.

På billedet fra Ishøj st. ses HT's vogn 1099 (Leyland/DAB LS 575-690/5 - Årgang 1980) som linie 172E. Bussen blev i april 1992 solgt til Linjebus, hvor den fik nr. 8600. Nummeret blev senere ændret til 6600. Bussen udgik af driften i september 1995.


 

 

 

 

Foto: Juni 1987

HT0911-173E.jpg (99 kb)

Linie 173E oprettedes d. 31. maj 1987 ad ruten Kokkedal, Holmegårdsvej - Usserød Kongevej - Hørsholm Kongevej - Helsingørmotorvejen - Lyngbyvej - Nørre Alle - Tagensvej - og enten Fredensgade - Sølvtorvet - Øster Farimagsgade - Frederiksborggade - Nørreport st. (i modsat retning køres ad Øster Voldgade - Sølvgade osv.) - eller Jagtvej - Falkoner Alle - Smallegade - Søndre Fasanvej - Gl. Køge Landevej - Carl Jacobsens Vej - Sjælør st. Den 4. januar 1988 ændres ruteføringen, så der herefter køres ad ruten Kokkedal - Gl. Holte - Nørreport st. Der køres med 10 minutters drift mellem Nørreport st. og Gl. Holte. Den 24. september 1990 forlænges linien på visse afgange fra Kokkedal, Holmegårdsvej ad Holmegårdsvej - Kongevejen - Nivåvej - Niverødgårdsvej til Nivå, Islandshøjvej. Næste ruteændring finder srted d. 28. april 1991, hvor linien forlænges fra Nørreport st. ad Nørre Voldgade - Vester Voldgade til Rådhuspladsen. Den 16. august 1993 folænges linien i den anden ende, idet en del af busserne fra Usserød Kongevej fortsætter ad Fredensborg Kongevej - Kongevejen - Humlebækvej - Benediktevej - Fredensborg st. - Stationsvej - Endrupvej - Endrup, Kovangen. Linien bliver dog afkortet igen til Holmegårdscenteret d. 25. september 1994. Fra d. 1. februar 1998 kører linie 173E kun mellem Rådhuspladsen og Fredensborg og kun i myldretiderne mandag - fredag med 20 minutters drift.

På billedet ses HT's vogn 911 (Volvo B 58-60/Aabenraa - Årgang 1978) som linie 173E på endestationen ved Holmegårdscenteret. Bussen blev i 1986 udsmykket af kunstneren Wilhelm Freddie, og den kørte som kunstbus indtil april 1992, hvor den blev solgt til en børnehave i Frederikssund.


 

 

 

 

 Foto: August 1987

HT0981-174E.jpg (96 kb)

Linie 174E oprettedes d. 25. september 1983 som myldretidslinie ad ruten Lyngby st. - Buddingevej - Gladsaxe Ringvej - Gladsaxe Møllevej - Mørkhøjvej - Marbjergvej - Islevhusvej - Tårnvej - Avedøre Havnevej - Rødovre st. - Avedøre Havnevej - Avedøre Holme, Center Syd. Den 6. august 1987 forlænges ruten fra Avedøre Holme (Center Syd) ad Amagermotorvejen via den nyindviede Kalvebod Bro til Sjællandsbroen. Herfra fortsættes videre ad Vejlands Alle - Englandsvej - Sundbyvestervej til en ny endestation ved Sundbyvester Plads. Den 2. juni 1991 blev linie 174E nedlagt.

Den 24. september 1995 etableres en ny linie 174E, som kører ad ruten Ishøj st. - Ishøj Stationsvej - Ishøj Strandvej - Søndre Ringvej - Nordre Ringvej - Herlev Ringvej - Gladsaxe Ringvej - Buddingevej - Buddinge st. - Buddingevej - Motorring 3 - Klampenborgvej - Lundtoftegårdsvej - Akademivej - 4.Kvadrantvej - 1.Kvadrantvej - Nordvej - Lundtoftegårdsvej - (Lundtoftevej - Vejporten) - Helsingørmotorvejen - Nærum st. - (Langhaven - Trørød, Gøngehusvej) eller Helsingørmotorvejen - Fredensborg Kongevej - Usserød Kongevej - Ådalsvej - Kokkedal st. Den 25. marts 1996 omlægges ruten ved Danmarks Tekniske Universitet, således at der ikke køres ad Nordvej - 1.Kvadrantvej, men i stedet ad Lundtoftegårdsvej - Anker Engelunds Vej og videre ad 4.Kvadrantvej - Akademivej som hidtil. Den 1. februar 1998 bortfalder turene til og fra Kokkedal st. Om morgenen køres i stedet til og fra Nærum st., og om eftermiddagen køres der til og fra Buddinge st. Turene til Trørød er uændrede. Den 22. oktober 2006 nedlægges linie 174E.

På billedet ses HT's vogn 981 (Leyland/DAB LS 575-680/5 - Årgang 1978) som linie 174E på endestationen ved Sundbyvester Plads. Bussen udgik af driften i april 1991, hvorefter den blev eksporteret til Polen.


 

 

 

 

Foto: Juni 1987

HT0814-175E.jpg (103 kb)

Linie 175E etableredes d. 31. maj 1987 ad ruten Trørød - Gøngehusvej - Langhaven - Helsingørmotorvejen - Lyngbyvej - Nørre Alle og enten Tagensvej - Fredensgade - Sølvtorvet - Øster Farimagsgade - Frederiksborggade - Nørreport st. (i modsat retning køres ad Øster Voldgade - Sølvgade osv.) - eller Tagensvej - Jagtvej - Falkoner Alle - Smallegade - Søndre Fasanvej - Gl. Køge Landevej - Carl Jacobsens Vej - Sjælør st. Den 4. januar 1988 ændres ruten, så der herefter køres Trørød - Vibenhus Runddel - Nørrebros Runddel - Borups Alle - Nordre Fasanvej - Valby st. - Sjælør st. Den 1. april 1990 afkortes linien, således at der kun køres på strækningen Sjælør st. - Gl. Holte, Malmbergvej. Linie 175E nedlægges d. 28. april 1991.

På billedet fra Nørreport st. holder HT's vogn 814 (Volvo B 58-60/Aabenraa - Årgang 1976) som linie 175E og optager passagerer. Bussen udgik af driften i april 1994, hvorefter den blev eksporteret til Imanta, Riga i Letland.


Udover de her omtalte H- og E-linier findes også en linie 155E, som det desværre ikke været muligt af fremskaffe et billede af.

Linie 155E etableredes d. 28. september 1977 ad ruten Herlev st. - Stationsalleen - Herlev Hovedgade - Lautrupvang - Lautrupparken - Klausdalsbrovej - Syvendehusvej.


Se flere H- og E-busser HER , HER , HER og HER


 

Tilbage til oversigt