ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Februar 2008


I januar 2008 startede vi et tema om hurtig- og ekspresbusser i Hovedstadsområdet. Dette tema fortsætter i denne måned.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: April 1989

HT1127-025E.jpg (88 kb)

Den 23. april 1989 ændrede den hidtidige linie 11E linienummer til linie 25E. Linie 25E følger linie 11E’s hidtidige rute, men omlægges dog, så der fra Kettegårds Alle køres ad Sønderkær - Vigerslevvej - Kulbanevej - Vigerslev Alle og videre ad sædvanlig rute. Den 21. 0ktober 1990 afkortes ruten til Valby st., således at strækningen Valby st. - Rådhuspladsen ikke mere betjenes. Den 26. september 1993 forlænges linien igen fra Valby st. ad Toftegårds Alle - Toftegårds Plads - Vigerslev Alle - Ingerslevgade - Tietgensgade - Bernstorffsgade via Hovedbanegården - Vesterbrogade - Rådhuspladsen - Vester Voldgade - Nørre Voldgade - Nørreport st. - Frederiksborggade - Nørrebrogade - Fælledvej - Blegdamsvej - Trianglen. Denne ruteføring bibeholdes indtil 29. maj 1994, hvor linien afkortes til Nørreport st. Den 2. juni 1996 nedlægges linie 25E og erstattes af en ny linie 650S.

På billedet ses HT's vogn 1127 (Scania BR 112/DAB serie 6 - Årgang 1980) som linie 25E køre fra Vesterbrogade ind på Rådhuspladsen på liniens 1. driftsdag.

 


 

 

 

 

Foto: Oktober 1992

Th11-026E.jpg (90 kb)

Den 1. maj 1989 opretteses en buslinie 103 mellem Københavns Hovedbanegård og Flyvebådenes terminal i Havnegade. Linien, som kører uden stop mellem de to endestationer, køres af HT, men er ikke omfattet af HT's takstssysem. Den 1. maj 1992 ændres linienummeret til linie 26E, og samtidig indføres der almindelig HT-takst på ruten, som herefter køres af Busser fra Therkildens Rutebiler i Bagsværd. Den 30. maj 1999 nedlægges linie 26E, da Flyvebådene ikke længere ønsker at betale for driften af ruten.

På billedet holder Therkildsens vogn 11 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1200B - Årgang 1991) som linie 26E på endestationen ved Københavns Hovedbanegård. Bussen blev i april 1994 solgt til Linjebus, hvor den fik nr. 8692. Dette nummer blev senere ændret til 6692. I Efteråret 1998 blev bussen overført til Nordic Bus, Vestfold i Norge. Her kørte den som nr. 8014 og med norsk indregistrering LH 86 202.


 

 

 

 

Foto: August 1998

Unibus109-027E.jpg (91 kb)

Linie 27E blev oprettet den. 24. maj 1998.Der kørtes ad følgende rute: Vanløse st. - Apollovej - C.F. Richsvej - Bernhard Bangs Alle - Lindevang st. - (Dalgas Boulevard - Finsensvej - Jernbane Alle) - Nyelandsvej - Hostrupsvej - Thorvaldsensvej - Danasvej - Kampmannsgade - Vesterport st - Rådhuspladsen. Bussen er et tilbud til pendlere og beboere på Frederiksberg om en hurtig forbindelse til og fra Vanløse station og Rådhuspladsen. Buslinien oprettes, fordi anlægsarbejderne til Metroen betyder, at Frederiksberg station lukker. Linie 27E følger linie 29s rute, men standser kun ved ca. hvert 3. stoppested. Den 30. maj 1999 forlænges ruten til Kongens Nytorv, men samtidig indstilles driften mellem myldretiderne. Den 2. januar 2000 blev linie 27E nedlagt.

På billedet fra Vester Voldgade i København ses Unibus 109 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C Mk I - Årgang 1994) som linie 27E. Bussens intern-nummer ændredes senere til 7109, og dette nummer beholdt den, da den i forbindelse med Arrivas køb af Unibus, kom til Arriva. Den udgik af driften i december 2005.


 

 

 

 

Foto: Oktober 1983

HT0373-032H.jpg (98 kb)

Linie 32H oprettedes den 1. oktober 1978 ad ruten Rådhuspladsen - Vester Voldgade (i modsat retning: H.C. Andersens Boulevard) - Rysensteensgade - Langebro - Amager Boulevard - Amagerfælledvej - Sundholmsvej - Englandsvej - Irlandsvej - Sundbyvestervej - Sundbyvester Plads - Amagerbrogade - Amager Landevej - Saltværksvej - Kastruplundsgade - Lufthavnen. Endestationen bliver fælles med linie 9 ved den "gamle" lufthavn (værkstederne). Der kørtes kun i hverdagsmyldretiderne, og der standsedes kun følgende steder: Flyvervej/Ellehammervej, Ellehammervej/Kastruplundsgade, Kastruplundsgade/Salt-værksvej, Amager Landevej/Saltværksvej, Sundbyvester Plads og H.C. Andersens Boulevard/Stormgade. I modsat retning standsedes på Rådhuspladsen ved Lurblæserne, Vester Voldgade/Stormgade og som ovenfor nævnt. Ved "ny" lufthavn standsedes ved Indenrigsgård og ved Udenrigsgård lige før afgangshallen. Den 23 oktober 1988 omlægges ruten via Københavns Hovedbanegård og forlænges til Nørreport st., men allerede 1. februar 1989 føres linien igen direkte fra Langebro til Rådhuspladsen og videre til Nørreport st. Den 23. april 1989 ændres linienummeret for linie 32H til linie 74E.

På billedet ses HT's vogn 373 (Leyland/DAB LIDRT 12/4 - Årgang 1969) på Amager Boulevard som linie 32H. Bussen havde HT i 1974 overtaget fra Københavns Sporveje. Den blev i 1982 udsmykket som kunstbus af billedkunstneren Suste Bonnén. Den udgik af driften og blev afmeldt i april 1988, men er bevaret af Sporvejshistorisk Selskab som museumsbus.


 

 

 

 

Foto: Oktober 1974

HT0397-033H.jpg  (116 kb)

Allerede i Københavns Sporvejes og Amagerbanens tid kørte der hurtigbusser på linie 33. Ved oprettelsen af HT den 1. oktober 1974 blev disse hurtigbusser udskilt som en selvstændig rute, og den 13. oktober 1974 oprettedes således linie 33H. Den 23. oktober 1988 omlagdes linien via Københavns Hovedbanegård, idet der kørtes ad Rysensteensgade - Vester Voldgade - Kalvebod Brygge - Bernstorffsgade forbi Hovedbanegården - Vesterbrogade - Rådhuspladsen. Der kørtes retur fra Rådhuspladsen ad Studiestræde - Vester Voldgade - Rådhuspladsen - Vesterbrogade - Bernstorffsgade - Tietgensgade - H.C. Andersens Boulevard - Langebro og videre mod Dragør ad sædvanlig rute. Den 23. april 1989 ændres linienummeret for linie 33H til linie 75E.

På billedet ses HT's vogn 397 (Leyland/DAB LIDRT 12/4 - Årgang 1969) som linie 33H på endestationen i busterminalen ved "Den lille Hornbælser" ved Rådhuspladsen. Billedet stammer fra en af linie 33H's første driftsdage. Bussen belv oprindelig anskaffet af Københavns Sporveje. Herfra kom den pr. 1. oktober 1974 til HT, som havde den i drift indtil foråret 1982.


 

 

 

 

Foto: Februar 1984

HT0470-038E.jpg (93 kb)

Linie 38E oprettedes d. 1. oktober 1978 ad ruten Valby st. - Toftegårds Alle - Toftegårds Plads - Vigerslev Alle - Sjælør Boulevard - Borgmester Christiansens Gade - Mozarts Plads - Sjællandsbroen - Vejlands Alle - Englandsvej - Tårnbyvej - Saltværksvej - Kastruplundsgade - Ellehammervej - Flyvervej - Lufthavnen, Udenrigsgård. Der standses kun følgende steder. Toftegårds Plads, Sjælør st., Mozarts Plads, Center Boulevard, Røde Mellemvej, Tårnbyvej/Englandsvej, Amager Landevej, Kastrupvej, Kastruplundsgade/ Saltværksvej, Kastruplundsgade og Ellehammervej/Flyvervej.  Den 30. september 1979 forlænges ruten i Lufthavnen fra Udenrigsgården til Værkstederne ved  Gl. Lufthavn. Den 23. oktober 1988 ændres linienummeret for linie 38E til linie 78E.

På billedet holder HT's vogn 470 (Leyland/DAB LIDRT 12/4 - Årgang 1970) som linie 38E på endestationen ved Valby st. Bussen, som oprindelig blev anskaffet af Københavns Sporveje, kom til HT pr. 1. oktober 1974. Den udgik af driften i september 1984.


 

 

 

 

Foto: Oktober 1993

HT0001-050E.jpg (135 kb)

I 1993 fik HT penge fra EU til forsøgskørsel med duobusser i København, og d. 2. august 1993 indvier HT således linie 50E, som på forsøgsbasis skal køre i et år. Ruten går fra Hovedbanegården ad Bernstorffsgade - Axeltorv - Jernbanegade - Rådhuspladsen - Vester Voldgade - Nørre Voldgade til Nørreport st. med dieseldrift. Ved Nørreport st. skiftes der til eldrift og fortsættes ad Nørre Voldgade - Sølvgade - Webersgade (i modsat retning: Sølvgade) - Fredensbro - Fredensgade - Tagensvej - Nørre Alle - Lyngbyvej til Haraldsgade, hvor der igen skiftes til dieseldrift. Der køres herefter videre ad Lyngbyvej til Hans Knudsens Plads. Den nye rute er 6 km lang. Heraf udgør den elektriske strækning 4 km. Til at betjene ruten har HT anskaffet to Mercedes-Benz duo-ledbusser. Desværre giver de nye duobusser HT mange problemer, og det er derfor sjældent, man kan opleve busserne med "stængerne oppe". Efter prøveperioden på 1 år, hvor der gentagne gange har været problemer med duobusserne, beslutter HT d. 1. august 1994 at forlænge prøveperioden, indtil busserne har kørt tilfredsstillende i en periode på tre måneder. Dette bliver dog ikke på linie 50E, idet busserne overflyttes til linie 184, som også betjener den elektriske strækning, og linie 50E bliver derfor nedlagt d. 25. september 1994

På billedet ses HT's duobus nr. 1 (Mercedes-Benz O 405GT/Mannheim - Årgang1993) som linie 50E på Nørre Voldgade ved Nørreport st. en af de få gange, hvor busserne kørte med el-drift. De to duobusser kom senere til at køre for Bus Danmark og Arriva, men indtil d. 1/2 2000 ejedes de formelt af HT. Herefter blev de overtaget af Arriva. I busserness sidste driftstid, havde man afmonteret det elektriske udstyr inkl. trolleystængerne på taget. I oktober 2003 blev duobus nr. 1 solgt til Vejstruprød Busimport. Den blev i øvrigt i juni 1995 omnummereret fra nr. 1 til nr. 101. HT's anden duobus - nr. 2/102 - blev ødelagt ved en motorbrand d. 14. februar 2001.


 

 

 

 

Foto: 25. oktober 2005

CT2801-065E.jpg (102 kb)

Den 17. oktober 2004 ændres linienummeret for den hidtidige linie 650S til linie 65E. Samtidig begrænses linien til kun at køre i myldretiderne.

På billedet ses City-Trafiks vogn 2801 (Volvo B 7L/East-Lancs AluSuisse - Årgang 2001) som linie 65 i Tietgensgade ved Københavns Hovedbanegård. Som det ses på billedet, betjenes linien af dobbeltdækkerbusser. Disse busser blev også anvendt på linie 650S. Foruden linie 65E er det i skrivende stund kun denne linie og linie 250S, som kører med dobbeltdækkerbusser. Movia har besluttet at udfase bustypen, så de forsvinder sikkert helt fra gadebilledet, når de nuværende entreprenørkontrakter udløber. Indtil efteråret 2007 kørte der også dobbeltdækkerbusser af samme type på linie 15 - og tidligere på linie 10. Disse busser er nu eksporteret til England. Endelig har bustypen været anvendt på linie 72E.

Bemærk i øvrigt bussens blå hjørner. Disse skyldes, at bussen normalt benyttes på linie 250S. City-Trafik har siden fået fjernet de blå hjørner på de busser, der normalt anvendes på linie 65E


 

 

 

 

 Foto: Oktober 1988

HT0745-071E.jpg (115 kb)

Linie 71E blev oprettet d. 23. oktober 1988 ad ruten Nøragersmindevej - Kongelundsvej - Røde Mellemvej - Amagerfælledvej - Njalsgade - Artillerivej - Amager Boulevard - Langebro - H.C. Andersens Boulevard - Rysensteensgade - Vester Voldgade - Kalvebod Brygge - Bernstorffsgade forbi Hovedbanegården - Vesterbrogade til Rådhuspladsen. Fra Rådhuspladsen køres der mod Nøragersmindevej ad Studiestræde - Vester Voldgade - Rådhuspladsen - Vesterbrogade - Bernstorffgade - Tietgensgade - H.C. Andersens Boulevard - Langebro - Amager Boulevard - Artillerivej - Njalsgade - Amagerfælledvej - Røde Mellemvej - Kongelundsvej til Nøragersmindevej. Der køres uden stop mellem Løjtegårdsvej/Finderupvej og Hovedbanegården. Fra Hovedbanegården køres der uden stop til Rådhuspladsen. D. 23. april 1989 ændres ruten, så der fra Rådhuspladsen køres ad Vester Voldgade - Tietgensgade - Bernstorffsgade - Kalvebod Brygge - Vasbygade - Sydhavnsgade - Borgmester Christiansens Gade - Sjællandsbroen - Kongelundsvej til Vestamager, Nøragersmindevej. Den 27. september 1998 bliver linie 71E nedlagt.

På billedet, som stammer fra en af linie 71E's første driftsdage, holder HT's vogn 745 (Leyland/DAB LS 575-680/5 - Årgang 1976) som linie 71E på endestationen i busterminalen ved "Den lille Hornblæser" ved Rådhuspladsen. Bussen udgik af driften i september 1989.


 

 

 

 

Foto: April 1989

HT1506-072E.jpg (113 kb)

Linie 72E blev oprettet d. 23. oktober 1988. Linien kørte ad følgende rute: Lufthavnen, Værkstederne - Flyvervej - Ellehammervej - Kastrupvej - Hedegårdsvej - Amager Strandvej - Prags Boulevard - Uplandsgade - Vermlandsgade - Christmas Møllers Plads - Torvegade - Christianshavns Torv - Torvegade - Knippelsbro - Børsgade - Børsbroen - Havnegade - Holmens Kanal - Kongens Nytorv - Gothersgade - Nørre Voldgade - Nørreport st. I modsat retning køres der fra Nørreport st. ad Nørre Voldgade - Gothersgade - Christian IX’s Gade - Gammel Mønt - Kristen Bernikowsgade - Lille Kongensgade - Holmens Kanal - Havnegade - Børsbroen - Børsgade - Knippelsbro - Torvegade - Christianshavns Torv - Torvegade - Christmas Møllers Plads - Vermlandsgade - Uplandsgade - Prags Boulevard - Amager Strandvej - Hedegårdsvej - Kastrupvej - Ellehammersvej - Lufthavnsvej - Flyvervej - Lufthavnen, Værkstederne. Den 28. april 1991 forlænges ruten fra Nørreport st. ad Gothersgade - Øster Farimagsgade - Webersgade (i modsat retning: Sølvgade) - Fredensbro - Fredensgade - Tagensvej - Nørre Alle - Lyngbyvej - Hans Knudsens Plads. D. 20. marts 1992 omlægges linien ad Haraldsgade og Tagensvej. Den 26. september 1993 forlænges linien yderligere fra Hans Knudsens Plads ad Sejrøgade - Nygårdsvej - Vennemindevej - Kildevældsgade (i modsat retning: Bellmannsgade) Svanemøllen st. - Strandvejen - Hellerupvej - Hellerup st. Den 2. juni 1996 bliver linien imidlertid afkortet fra Hellerup st. til Svanemøllen st., og fra 27. september 1997 afkortes den yderligere til Hans Knudsens Plads. I modsatte ende sker der også ændringer, idet linien d. 27. september 1998 omlægges ad  Prinsessegade - Hovedvejen - Frederiksholm - Nyholm - Forlandet - Kløvermarksvej - Prags Boulevard og videre ad Amager Strandvej til Kastrup, Alleen, hvor der bliver ny endestation. Den 20. oktober 2002 foretages igen omlægning af ruten, således at linie 72E herefter kører ad følgende rute: Vesterport st. - Hammerichsgade - Bernstorffsgade - Hovedbanegården - Bernstorffsgade - Hambroesgade - Mitchellsgade - Niels Brocks Gade - Ny Kongensgade/Rysensteensgade - Vester Voldgade - Christians Brygge - Slotsholmsgade - Knippelsbro - Torvegade - Christianshavns Torv, Christianshavn st. - Torvegade - Prinsessegade - Danneskiold-Samsøes Alle - Nyholm - Refshalevej - Forlandet - Kløvermarksvej - Raffinaderivej - Prags Boulevard - Strandlodsvej - Øresundsvej - Amager Strandvej - Kastrup, Alleen.  Linie 72E nedlægges d. 25. maj 2003.

På billedet ses HT's vogn 1506 (Leyland/DAB 6-1-TL11/4 - Årgang 1982) som linie 72E på den daværende endestation ved Nørreport st. Bussen blev i april 1992 solgt til Linjebus, hvor den fik nr. 8609. Dette nummer blev senere ændret til 6609. Bussen udgik af driften i november 1995. 


 

 

 

 

Foto: April 1989

HT1074-073E.jpg (102 kb)

Linie 73E oprettedes d. 23. oktober 1988. Der kørtes ad følgende rute: Dragør Færgehavn - Færgevej - Rønne Alle - Vestgrønningen - Kirkevej - Englandsvej - Sundholmsvej - Amagerfælledvej - Christmas Møllers Plads - Torvegade - Christianshavns Torv - Torvegade - Knippelsbro - Børsgade - Børsbroen - Havnegade - Holmens Kanal - Kongens Nytorv - Gothersgade - Nørre Voldgade - Nørreport st. Den 16. juni 1991 omlægges linien på Amager, så der ikke længere køres via Englandsvej - Sundholmsvej - Amagerfælledvej. I stedet køres fra Englandsvej ad Tømmerupvej - Amager Landevej - Amagerbrogade - Sundbyvester Plads - Amagerbrogade - Christmas Møllers Plads og videre ad sædvanlig rute til Nørreport st. Den 2. juli 2000 omlægges linien, så der ikke længere køres til Dragør Færgehavn, men i stedet til Dragør Nordstrand, men d. 4. mart 2002 afkortes linien igen, så der bliver ny endestation ved Dragør st. Den 20. oktober 2002 ændres linie 73E til almindelig buslinie med linienummer 73.

På billedet ses HT's vogn 1074 (Leyland/DAB LS 575-690/5 - Årgang 1980) som linie 73E på den daværende endestation ved Nørreport st. Bussen udgik af driften i april 1990.


Se flere H- og E-busser HER , HER , HER og HER


Tilbage til oversigt