Foto: Juli 1998 |
BusDK0101-184.jpg
(235 kb) Bus Danmark 101/NM88326 (Mercedes-Benz O405GTD/Mannheim - Årgang 1993) som linje 184 ved Lyngby st. Bussen, som var en såkaldt duobus (dvs. den kunne køre på henholdsvis diesel som almindelig bus og på el som trolleybus via køreledninger) blev anskaffet af HT til forsøg med duobusser i København. Der blev i den anledning monteret køreledninger på strækningen fra Nørreport Station ad Øster Voldgade - Sølvgade - Webersgade/Sølvgade - Fredensbro - Fredensgade - Tagensvej - Nørre Alle - Vibenhus Runddel - Lyngbyvej til Haraldsgade. Bussen blev sammen med en "søsterbus" indsat på en ny linje 50E, som 2. august 1993 blev oprettet i samme anledning. Linje 50E kørte på strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og Hans Knudsens Plads. Det var meningen, at de to duobusser skulle køre som almindelige dieselbusser mellem Hovedbanegården og Nørreport Station. Herfra skulle bussernes trolleystænger rejses, så de kunne fortsætte med eldrift til Lyngbyvej ved Haraldsgade, hvorfra man igen skulle skifte til dieseldrift på den korte strækning til Hans Knudsens Plads. Desværre viste det sig, at der var utallige problemer med at få systemet til at fungere, og det var således et sjældent syn at møde de to busser med trolleystængerne i brug. Oftest kørte der på hele strækningen med dieseldrift. De to duobusser fik ved leveringen intern-nr. 1 og 2, men de blev senere omnummereret til nr. 101 og 102. Allerede 25. september 1994 blev linje 50E nedlagt, mens de to duo-busser blev overført til linje 184. Det var på det tidspunkt stadig meningen at køre med eldrift på strækningen mellem Nørreport og Lyngbyvej, men de tekniske problemer var der stadig, så i september 1998 opgav HT forsøget med duobusserne, hvorefter køreledningerne mellem Nørreport Station og Lyngbyvej blev nedtaget af Københavns Belysningsvæsen. De to duobusser var i 1995 blevet overtaget af Bus Danmark. De sidste år i drift kørte de udelukkende som almindelige dieselbusser, og det elektriske anlæg i begge busser blev defor afmonteret. Vogn 101 udgilk af driften i 2003, hvor den blev solgt til Vejstruprød Busimport. I 2008 kom den en kort overgang til CF Turist i Hvalsø, hvor den kørte med registreringsnummer XD91007. Senere i 2008 kom den tilbage til Vejstruprød Busimport. Den anden duobus, vogn 102, blev ødelagt ved en brand i 2001 og blev herefter ophugget. Chassis-nr.: WDB35726013071214 |
Foto: Juli 1998 |
BusDK1047-334.jpg
(273
kb)
Bus Danmark 1047/PJ97559 (Volvo B 10BLE-60/Säffle 2000NL - Årgang 1998) som linje 334 ved Holte St. Bussen blev i 1999 overtaget af Arriva. I 2004 var den i en kort periode udlånt til De Blaa Omnibusser i Holte. DEn udgik af driften i 23007 og blev ophugget i 2009 Chassis-nr.: YV3R4A510WA004377 Bygge-nr.: Säffle-8848 |
Foto: Juni 1998 |
BusDK1078-232.jpg
(199 kb)
Bus Danmark 1078/PE96565 (Mercedes-Benz O405N/Mannheim - Årgang 1998) som linje 232 ved Roskilde St. Bussen belv i 1999 overtaget af Arriva. Den udgik af driften i 2004, hvor den blev solgt til Evobus. Herfra kom den i 2005 til BSAG i Bremen i Tyskland, hvor den kørte som nr. 4145/HB-FI145). I 2010 kom den til H. Lahrmann, Wagenfel-Ströhen i Tyskland (NI-VX1) Chassis-nr.: WEB61241213089984 |
|
BusDK1080-215.jpg
(265 kb) Bus Danmark 1080/PE96508 (Mercedes-Benz O405N/Mannheim - Årgang 1998) som linje 215 ved Roskilde St. Bussen blev i 2004 solgt til Evobus, som samme år videresolgte den til Steinbrück, Gotha i Tyskland. Her kørte den som nr. 99/GTH-ST163 Chassis-nr.: WEB61241213089986 |
Foto: Maj 1998 |
BusDK1087-002.jpg
(280 kb)
Bus Danmark 1087/PE97343 (DAB 15-1200C LPG/DAB Citybus - Årgang 1998) som linje 2 på Amagerbrogade i København. Bussen blev i 1999 overtaget af Arriva. I 2009 udgik den af driften og blev solgt til Svenska Neoplan i Sverige. I 2012 kom den til Estland, hvor den blev ophugget. Chassis-nr.: UH9RV2GD8WCDA3033 Bygge-nr.: DAB-39989 |
Foto: Juni 1998 |
BusDK1849-000.jpg
(236 kb) Bus Danmark 1849/LP89203 (Volvo B 10M-60/DAB-Silkeborg VO-1200B - Årgang 1988) fotograferet ved Københavns Hovedbanegård. Bussen blev oprindelig leveret til HT. Den kom i 1995 til Bus Danmark. I 1999 blev den overtaget af Arriva. Herfra kom den i 2000 til City-Trafik, hvor den i 2002 blev omnummereret til nr. 2086. I 2005 blev den solgt til Københavns Bushandel, som samme år videresolgte den til PKS Plock i Polen. Her kørte den som nr. 50917/WP44815. Chassis-nr.: YV31MGC18JA017518 Bygge-nr.: DAB-31849 |
Foto: Juli 1998 |
BusDK1903-300S.jpg
(227 kb)
Bus Danmark 1903/NJ91091 (MAN NG272/MAN - Årgang 1993) som linje 300S ved Lyngby St. Bussen blev oprindelig leveret til HT. Den kom til Bus Danmark i 1995 og til Arriva i 1999. I 2003 blev den udrangeret, horfter den i 2004 blev solgt til MAN Last og Bus. I 2005 kom den til Gryf, Kartusy i Polen. Her kom den dog aldrig i brug. Chassis-nr.: WMAA110490B011290 |
Foto: Juli 1998 |
BusDK1913-192.jpg
(236
kb) Bus Danmark 1913/NJ 97880 (DAB 15-1200C/DAB Citybus - Årgang 1993) som linje 192 ved Holte St. Bussen blev oprindelig anskaffet af HT. Den blev i 1995 overtaget af Bus Danmark og i 1999 kom den til Arriva. Bussen udgik af driften i 2003, hvorefter den blev solgt til Bus Center Vest. Herfra kom den i 2004 til KLA Kalisz i Polen som nr. 301/PO2260P. I 2007 blev den omregistreret i Polen til PK53026. I 2011 blev den udrangeret. Chassis-nr.: UH9RV2GM1PCDA3070 Bygge-nr.: DAB-39545 |
Foto: Juni 1998 |
BusDK1919-604.jpg
(205 kb) Bus Danmark 1919/NK88003 (DAB 15-1200C/DAB Citybus - Årgang 1993) som linje 604 ved Roskilde St. Bussen belv oprindelig leveret til HT. I 1995 blev den overtaget af Bus Danmark, og i 1999 kom den til Arriva. Den udgik af driften i 2004, hvor den blev solgt til Vejstruprød Busimport. Herfra blev den samme år udlånt til SOS Børnebyerne. I 2006 kom den til PKM Tychy, Polen som nr. 186/WPR7P79, og i 2007 kom den til MZK Tomaszow Mazówiecki, Polen som nr. 29/WU51030. Senere samme år blev den omregistreret til ETM62WL. Busen blev ophugget i 2012. Chassis-nr.: UH9RV2GM1PCDA3076 Bygge-nr.: DAB-39551 |
Foto: 30. april 2012 |
BusDK1942-171E.jpg
(253 kb) Bus Danmark 1942/NV90313 (Mercedes-Benz O405GN/Mannheim - Årgang 1994) som linje 171E ved Lyngby St. Bussen blev oprindelig anskaffet af HT. Den blev i 1995 overtaget af Bus Danmark og i 1999 af Arriva. I 2004 kom den til SAB Autoservizi, Bergamo i Italien. Her fik den intern-nr. 1214. Chassis-nr.: WDB35754013076996 |
Tilbage
til oversigt