Foto: 1. oktober 1974 |
HT0250-040.jpg
(177 kb) HT 250/AC90564 (Leyland LIDRT 1/2SP/DAB serie 1 - Årgang 1967) som linje 40 i Halfdansgade på HT's allerførste driftsdag. Bussen var overtaget fra Københavns Sporveje, hvor den havde samme internnummer. Den udgik af driften i 1980. Chassis-nr.: 670250S |
Foto: 13. oktober 1974 |
HT0607-068.jpg
(181
kb) HT 607/CU89710 (Leyland LIDRT 6857/2/DAB serie 3 - Årgang 1974) som linje 68 på Rådhuspladsen. Den 13. oktober 1974 foretog HT sine første ændringer af rutenettet, og linje 68 var et resultat af dette, idet den erstattede den hidtidige linje 168 mellem Lyngby St. og Bellahøj, og samtidig blev forlænget til Rådhuspladsen. Billedet stammer således fra linje 68's første driftsdag, som samtidig var første driftsdag for HT 607. Bussen blev egentlig bestilt af Forenede Rutebiler, men leveret til HT, og den var således malet i samme farveskema, som Københavns Sporveje hidtil havde anvendt. Den udgik af driften og blev ophugget i 1987. Chassis-nr.: 7403176 Bygge-nr.: DAB-32213 |
Foto: Oktober 1974 |
HT2001-024.jpg
(217 kb)
HT 2001/BD97537 (Leyland LIDRT 12/3/DAB serie 2 - Årgang 1971) som linje 24 på endestationen ved Nørreport Station. Bussen var overtaget fra NESA, hvor den havde internnummer 1. Den udgik af driften i 1983 og blev ophugget i 1984. Chassis-nr.: 7103366P Bygge-nr.: DAB-36336 |
Foto: Oktober 1974 |
HT2058-034.jpg
(186 kb) HT 2058/BX92060 (Volvo B59-59/Aabenraa serie 3 - Årgang 1972 som linje 34 i Thorshavnsgade på Islands Brygge. Bussen var overtaget fra Amagerbanen, hvor den havde nr. 1058. Den udsgik af driften i 1985 efter en trafikskade og blev ophugget samme år. Chassis-nr.: 124 |
Foto: Oktober 1974 |
HT3041-038.jpg
(207 kb)
HT 3041/AB94090 (Leyland LIDRT 1/2SP/DAB serie 1 - Årgang 1966) som linje 38 på Rådhuspladsen. Efter HT's driftsstart kunne man møde busser i anden bemaling en den, Københavns Sporveje brugte, i det centrale København. Bussen på billedet var overtaget fra Forenede Rutebiler, og den var således malet i dette firmas farver - rød med sort omkring vinduerne og på taget. Den udgik af driften i 1979. Chassis-nr.: 660419S Bygge-nr.: DAB-365 |
Foto: Oktober 1974 |
HT4005-123.jpg
(175 kb) HT 4005/KA78165 (Volvo B755-08/Aabenraa - Årgang 1964) som linje 123 på endestationen ved Langgade Station. Bussen var overtaget fra DSB Rutebiler, hvor den havde nr. 005. Den blev udrangeret i 1976 Chassis-nr.: 69 |
Foto: Oktober 1974 |
HT4298-184.jpg
(162 kb)
HT 4298/BB95061 (Volvo B58-60/Aabenraa - Årgang 1971) som linje 184 på endestationen på Hans Knudsens Plads. Bussen var overtaget fra DSB Rutebiler, hvor den havde nr 298. Den blev udrangeret i 1981. Chassis-nr.: 2463 |
Foto: Oktober |
HT4350-121.jpg
(185 kb) HT 4350/BN89650 (Volvo B58-60/DAB - Årgang 1972) som linje 121 på Lyshøjgårdsvej ved Valby Station. Bussen var overtaget fra DSB Rutebiler, hvor den havde nr. 350. DSB plejede normalt at få busser med karosseri fra Aabenraa Karosserifabrik, men i 1972 var man her travlt optaget af at leverer serie 3-busser til Københavns Sporveje og Amagerbanen, så i stedet blev de nye DSB-busser dette år leveret med DAB-karosserier. I 1986 blev bussen udrangeret. Chassis-nr.: 3419 Bygge-nr.: DAB-37350 |
Foto: Oktober 1974 |
HT5017-003+5020-012.jpg (174 kb) HT 5017/BB89050 (Volvo B58-60/VBK/Carlsen - Årgang 1971) som Helsingør Bybus linje 3 og HT 5020/BK94240 (Volvo B58-60VBK/Carlsen - Årgang 1971) som Helsingør Bybus-linje 12 ved Sveasøjlen i Helsingør. Begge busser var overtaget fra Helsingør-Bussen. HT 5017 blev i 1983 solgt til en forening i Birkerød, hvor den kørte med registreringsnummer DD98882. HT 5020 blev udrangeret i 1986 HT 5017: Chassis-nr.: 2707 Bygge-nr.: VBK-3816 HT 5020: Chassis-nr.: 3198 Bygge-nr.: VBK-3992 |
Foto: Oktober 1974 |
HT5095-306.jpg
(183 kb) HT 5095/CK95622 (Volvo B57-60/VBK - Årgang 1973) som linje 306 ved Hillerød Station. Bussen, der var overtaget fra HHGB (Hornbækbanen), udgik af driften i 1983 og blev ophugget i 1984. Chassis-nr.: 2939 Bygge-nr.: VBK-4363 |