ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Juli 2023


I 1995 blev HT's busdivision udskilt som et selvstændigt selskab med navnet Bus Danmark. Dette selskab eksisterede til 1999, hvor det blev opkøbt af Arriva. Temaet for juli er Bus Danmark som HT-operatør.

Billeder:

 

 

 

 

Foto: Juli 1998

BusDK1021-195.jpg (204 kb)

Bus Danmark 1021/PJ88341 (Volvo B 10BLE-60/Aabenraa 2000NL - Årgang 1998) som linje 195 ved Holte St. Bussen blev i 1999 overtaget af Arriva og fortsatte således kørslen for HT indtil den 26. februar 2007, hyvor den blev totalskadet ved et færdselsuheld på linje 123 i Baldersbrønde. Den blev ophugget sammeår.

Chassis-nr.: YV3R4A519WA004054

Bygge-nr.: AaK-2786

 

 

 

 

Foto: Juli 1998

BusDK1047-334.jpg (299 kb)

Bus Danmark 1047/PJ97559 (Volvo B 10BLE-60/Säffle 2000NL - Årgang 1998) som linje 334 ved Holte St. I 1999 overgik bussen til Arriva, som havde den i drift indtil 2007, hvor den kom til Køreteknisk Anlæg i Tjæreby. I 2004 var den i en periode udlånt til De Blaa Omnibusser i Holte. Bussen blev ophugget i 2009.

Chassis-nr.: YV3R4A510WA004377

Bygge-nr.: Säffle-8848


 

 

 

 

Foto: Maj 1999

BusDK1150-016.jpg (150 kb)

Bus Danmark 1150/PP94662 (Volvo B 10BLE-60/Aabenraa - Årgang 1994) som linje 16 på vej fra Jernbanegade ind på Rådhuspladsen i København. Bussen blev oprindelig anskaffet ad De Blaa Omnibusser i Holte som nr. 8831/NR96328. Den kom til BusDanmark i 1998 og fulgte med til Arriva, da dette selskab i 1999 købtew Bus Danmark. I december 2005 udgik bussen af driften og blev solgt til Busmarket i Sverige. Herfra kom den til UAB Busturas, Siauliai, Litauen, hvor den fik nr. 1505/BHH603 (LT)

Chassis-nr.: YV3R43F15PA000952

Bygge-nr.: AaK-2307


 

 

 

 
Foto: April 1999

BusDK1208-600S.jpg (280 kb)

Bus Danmark 1208/HE91440 (Volvo B 10M-60/Aabenraa - Årgang 1980) som linje 600S ved Hillerød St. Bussen blev oprindelig anskaffet af HT, og den var således en af de busser, som i 1995 fulgte med over i Bus Danmark fra HT¨s busdivision. Bussen havde oprindelig dørplacering 2-2-0, men da den i 1993 blev renoveret i det såkaldte ReBUS-program, fik den indbygget en enkelt  bagdør. I 1999 var den i en periode udlånt til Linjebus i København, men den nåede aldrig at komme i drift for Arriva. I 2000 kom den til Staaling i Viborg, og den blev ophugget i 2006

Chassis-nr.: YV3B10M6000000107


 

 

 


Foto: 1. juni 1996
BusDK1232-001.jpg (162 kb)

Bus Danmark 1232/EZ93611 (Volvo B10R-59/Aabenraa - Årgang 1979) som linje 1 på Gammel Kongevej i København. Bussen blev oprindelig anskaffet af HT. I 1992 blev den renoveret under ReBUS-programmet. I 1996 var den i en kort periode udlånt til City-Trafik i København. Herefter udgik den af driften og blev solgt til Staaling i Viborg. Bussen blev ophugget i 2006

Chassis-nr.: YV3B10R5900003095


 

 

 

 
Foto:  April 1998

BusDK1442-005.jpg (204 kb)

Bus Danmark 1442/JB90023 (Volvo B 10M-60/Aasbenraa - Årgang 1982) som linje 5 i Østrigsgade på Amager. Bussen blev oprindelig anskaffet af HT. I 1994 blev den ReBUS-renoveret. Den udgik af driften i 1999, og den kom aldrig i drift for Arriva. I 2000 blev den solgt til Staaling i Viborg, og i 2006 blev den ophugget-

Chassis-nr.: YV3B10M6000004050

Bygge-nr.: AaK-1122

 

 

 

 
Foto: Marts 1999

BusDK1522-734.jpg (182 kb)

Bus Danmark 1522/NV96051 (Volvo B 10M-60/Aabenraa - Årgang 1983) som linje 734 på Søndre Jernbanevej i Hillerød. Også denne bus blev oprindelig anskaffet af HT. Bussen vart oprindelig indregistreret JD95384, men 1994 blev den afmeldt Motroregistret og  ReBus-renoveret. I 1995 blev den sat i drift igen med nyt registreringsnummer NV96051. I 1999 fulgte den med over i Arriva, som havde den i drift til 2002, hvor den blev solgt til Vejstruprød Busimport. Herfra kom den i 2003 til Reco, Opatówek i Polen - PKA57HC (PL).

Chassis-nr.: YV3B10M6000005639

Bygge-nr.: AaK-1229


 

 

 

 
Foto: 14. januar 1999

BusDK1590-501.jpg (463 kb)

Bus Danmark 1590/JH90215 (Volvo B 10M-60/Aabenraa - Årgang 1983) som linje 501 ved Køge St. Bussen blev oprindelig anskaffet af HT. Den blev ReBUS-renoveret i 1994, og den fulgte også med over i Arriva, da dette selskab overtog Bus Danmark i 1999. I slutningen af 1999 blve den dog udrangeret, og i 2000 blev den solgt til Staaling i Viborg. Herfra kom den i 2002 til Satka ATP i Rusland - B864OB 74 (RUS).

Chassis-nr.: YV3B10M6000006034

Bygge-nr.: AaK-1254

 

 

 

 

Foto: Juli 1998

BusDK1912-184.jpg (303 kb)

Bus Danmark 1912/NJ89379 (DAB-15-1200C/DAB Citybus - Årgang 1993) som linje 184 ved Lyngby St. Bussen blev oprindelig anskaffet af HT. Da Bus Danmark blev solgt til Arriva, fulgte bussen med. I 2002 blev bussen omregistreret til SN94318. Den var i drift til 2005, hvor den blev solgt Vejstruprød Busimport. Herfra kom den i 2008 til FinSib Trading Oy i Finland, hvor den bblev brugt til indvinding af reservedele.


Chassis-nr.: UH9RV2GM1PCDA3069

Bygge-nr.: DAB-39544

 

 

 

 

Foto: Juli 1998

BusDK1942-171E.jpg (199 kb)

Bus Danmark 1942/NV90313 (Mercedes-Benz O 405GN/Mannheim - Årgang 1994) som linje 171E ved Lyngby St. Også denne bus blev oprindelig anskaffet af HT. I 1999 fulgte den med over i Arriva. Den udgik af driften 2004, hvor den blev solgt til SAB Autoservizi, Bergamo i Italien - nr. 1214

Chassis-nr.: Mercedes-Benz O 405GN/Mannheim




Tilbage til oversigt