ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

November 2019


Allerede i sommeren 1960 begyndte Københavns Sporveje sightseeingkørsel med Turistsporvogn og Langelinjebus. Efterhånden, som sporvejsnettet indskrænkedes blev det mere og mere vanskeligt at opretholde kørsel med Turistsporvognen, og i 1967 kørte den for sidste gang, mens Langelinjebussen fortsatte, også under HT. Fra 1976 fik den betegnelsen linje 50. I 1988 begyndte HT kørsel med en egentlig Sightseeingbus, og da denne i 1989 også betjente den rute, som hidtil havde været kørt af linje 50, kørte denne linje for sidste gang i 1988. I midten af 1990'erne fremkom der kritik af, at det offentlig ejede trafikselskab HT drev turistbuskørsel, og derfor nedlagdes HT's sightseeingbusser, hvorefter private aktører overtog markedet med sigthseeingkørsel i København. I denne måneds tema beskæftiger vi os med nogle af de busser, som har kørt sightseeingkørsel i København

Billeder:

 

 

 

 

Foto: Sommer 1973

KS504-000.jpg (169 kb)

Københavns Sporvejes vogn 504/AX91499 (Leyland LIDRT 12/4/DAB serie 2 - Årgang 1970) som Langeliniebus på endestationen ved Langeliniepavillionen. Bemærk, at KS-logoet på bussens front er udskiftet med et logo, hvor Den lille Havfrue har erstattet bogstaverne "KS". Bussen blev pr. 1. oktober 1974 overtaget af HT, som havde den i drift indtil 1982l

Chassis-nr.:  700504K

 

 

 

 

Foto: Juni 1993

HT3001-000.jpg (171 kb)

HT 3001/NJ97918 (DAB 11-0860S/DAB Servicebus - Årgang 1993) som HT Sightseeingbus på Københavns Rådhusplads. Bussen kom senere til Unibus og Arriva. Herfra kom den til ES-Bus i Roskilde, hvor den fik nr. 175. Den blev udrangeret i 2002.

Chassis-nr.: UH9LX2FG7PSDA3053 

Bygge-nr.: DAB-39052


 

 

 

 

Foto: Juni 1994

HT1919-000.jpg (148 kb)

HT 1919/NK88003 ((DAB 15-1200C/DAB Citybus - Årgang 1993) som HT Sightseeingbus på Københavns Rådhusplads. I 1995 blev bussen overtaget af Bus Danmark, og i 1999 kom den til Arriva, som i 2004 solgte den til Vejstruprød Busimport. Herfra blev den samme år udlånt til SOS Børnebyerne. Den var da indregistreret TL89669. I 2005 bev den eksporteret til PKM Tychy i Polen, nr. 186/WPR7P79. I 2007 blev bussen overtaget af MZK Tomaszow Masówiecki, Polen, som nr. 29. Den blev ophugget i 2012.

Chassis-nr.: UH9RV2GM1PCDA3076

Bygge-nr..: DAB-39551


 

 

 

 

Foto: Sommer 1993

HT4001-City Tourist.jpg (213 kb)

I 1993 drev HT to Sightseeinglinjer, idet man foruden den normale Sightseeingbus også kørte en rute i den indre by under navnet City-Tourist. Ruten udgik fra Amagertorv, hvor HT 4001/MY96998 (Neoplan N906T/Neoplan Unibus - Årgang 1987) her ses holdende for at optage passagerer. Bussen blev oprindelig leveret til Helsingborgs Lokaltrafik som nr. 947/COF471. I 1991 kom den til Helsingborgsbuss som nr. 947/COF471. Herfra kom den i 1992 til HT.

Chassis-nr.: 8713918

 

 

 


Foto: 9. maj 2013
Step On Step Off1203.jpg (207 kb)

Step On Step Off 1203/DG90492 (Volvo B 7LT/East Lancs - Årgang 2001) som Sightseeingbus på Holmens Bro i København. Godt nok var det nu private aktører, som kørte sightseeingkørsel i København, men en hel del af de busser, som blev anvendt, havde en fortid som bybusser i bl.a. Berlin og København. Bussen på billedet havde således en fortid som City-Trafik 2821/RX97798, hos hvem den fortrinsvis havde betjent HT/Movia-linje 250S. Bussen kom i 2014 til Red Blue Bus Tours som nr. 1203/AC 39360, og i 2016 til Red City Buses som nr. 1203/AC39360

Chassis-nr.: YV3R7C8171A000642

Bygge-nr.: East Lancs-C35821



 

 

 

 

Foto:  25. maj 2013

Vikingbus904-000.jpg (160 kb)

Vikingbus 904 (MAN SD200F/Waggon Union - Årgang 1983) som Sightseeingbus på Langelinie. Bussen stammer oprindelig fra BVG i Berlin, hvor den havde nr 3316/B-V3316. den kom i 1998 til Auto Paaske som nr. 904. I 2000 kørte den for Copenhagen Excursions som nr. 48. I 2004 kørte den igen for Auto Paaske som nr. 904. Fra 2007 hed firmaet Vikingbus. Da bussen som regel blev afmeldt mototregistret om vinteren, har den i årenes løb kørt med registreringsnumrene PE95612, PT96946, RK91218, TC94576, XP91558, XP93897, XP 94097 og XT92032 hos henholdsvis Auto Paaske, Copenhagen Excursions og Vikingbus. I 2015 kørte den for ukendt ejer med registreringsnummer XV 89368, i 2016 med registreringsnummer AZ95940., og i 2017 med registrereingsnummer BL17454-

Chassis-nr.: WMA1960816B001866


 

 

 

 

Foto: 23. september 2014

Red City Buses AM39048.jpg (255 kb)

Red City Buses AM39048 (Volvo B 7LT/East Lancs - Årgang 2001) som Sightseeingbus på Langelinie. Bussen blev oprindelig anskaffet af Arriva som nr. 1453/SB95712. I 2007 blev den solgt til Ensignbus i England, men i 2013 kom den tilbage til København, idet den var blevet købt af Red City Buses. Det første år som Sightseeingbus var den indregistreret AD 64550, men i 2014 fik den registreringsnummer AM 39048. I 2015 blev den eksporteret til Finland.

Chassis-nr.: YV3R7C8131A000718

Bygge-nr.: East Lancs-C38513


 

 

 

 

Foto: 30. oktober 2015

Red Blue Bus Tours1214-000.jpg (239 kb)

Red Blue Bus Tours vogn 1214/XV90262 (Volvo B 7LT/East Lancs - Årgang 2001) som Sightseeingbus på Axeltorv. Bussen kørte oprindelig i København som City-Trafik 2803/RT91791. I 2012 blev den solgt til Preben Paaske om i 2015 solgte den til Red Blue Bus Tours. Bussen kom siden til Red City Buses som nr. 1214.

Chassis-nr.: YV3R7C8131A000538

Bygge-nr.: East Lancs-C35803

 

 

 

 

Foto: 16. april 2019

Vikingbus941-000.jpg (284 kb)

Vikingbus 941/XN93817 (MJT D01/MJT CityMover - Årgang 2011) som Sightseeingbus ved Gammel Strand i København. Bussen er anskaffet som ny af Vikingbus.

Chassis-nr.:  TS9JTDD01B0131015

 

 

 

 

Foto: 28. april 2019

Stromma957-000.jpg (229 kb)

Strömma 957/BK51633 (MAN NL283/Unvi Urbis - Årgang 2017) som Sightseeingbus på Folke Bernadottes Alle i København. Bussen er anskaffet som ny af Strömma.

Chassis-nr.: WMAA22ZZ6G7003274

Bygge-nr.: Unvi MAN-A225644



Tilbage til oversigt