ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Juni 2016


Fra oktober 2002 og i årene frem etableredes HT's/Movias A-busnet, som er markeret på busserne med røde hjørner. Fra 24. marts 2013 kører A-busserrne også om natten, og de erstatter derved natbuslinierne 82N, 83N, 84N og 85N. Månedens tema er nogle af de busser, som har trafikeret det københavnske A-busnet.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: 26. august 2007

CT2713.001A.jpg (189 kb)

Linje 1A blev etableret d. 25. maj 2003. Billedet viser City-Trafik 2713 (Volvo B 12BLE-62/Aabenraa 8500 - Årgang 2003) som linje 1A på endestationen ved Hvidovre Hospital. Bussen blev i 2012 solgt til Danway i Ans. I 2014 kom den til Hulleman Trucks i Holand.

Chassis-nr.: YV3R8F8113A002467

Bygge-nr.: AaK-S030055

 


 

 

 

 

Foto: 28. oktober 2005

Arriva1150-002A.jpg (155 kb)

Linje 2A blev etableret d. 20. oktober 2002. På billedet ses Arriva 1150 (Volvo B 10BLE-60/Aabenraa - Årgang 1994) som linje 2A på Kastrupvej på Amager. Bussen blev oprindelig anskaffet af De Blaa Omnibusser i Holte med intern-nr. 8831. I 1998 kom den til Bus Danmark som nr. 1150 og i 1999 til Arriva med samme nummer. I 2005 blev den solgt til Busmarket i Sverige som året efter videresolgte den til UAB Busturas, Siauliai, Litauen - nr. 1405/BHH603.

Chassis-nr.: YV3R43F15PA000952

Bygge-nr.: AaK-2307

 

 

 

 

Foto: 28. oktober 2005

Arriva1823-002A.jpg (186 kb)

Arriva 1823 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C - Årgang 1994) som linje 2A på Kastrupvej. Bussen blev oprindelig leveret til City-Trafik i Kolding som nr. 225. I 1998 kom den til Svendborg By- og Nærtrafik som nr. 39. Dette intern-nr. ændredes i 1999 til nr. 9. I 2000 blev bussen overtaget af Arriva og fik nr. 4009 og i 2003 blev den overflyttet fra Svendborg til København. Ved den lejlighed ændredes intern-nummeret til 1823. Bussen blev i 2006 solgt til Vejstruprød Busimport, hvorfra den i 2007 kom til FinSib Trading Oy, Finland. I 2008 blev den solgt til Kazakhstan.

Chassis-nr.: UH9RV2GX1RCDA3147

Bygge-nr.: DAB-39676



 

 

 

 

Foto: 1. november 2007

Arriva1189-003A.jpg (165 kb)

Den hidtidige linje 3 blev d. 14. december 2003 omdannet til linje 3A. På billedet ses Arriva 1189 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C  LPG - Årgang 1997) som linje 3A på H.C. Ørsted Vej på Frederiksberg. Bussen, som var gasdrevet, blev oprindelig anskaffet af Combus som nr. 5064. I 2001 kom den til Connex med samme nummer, og da Connex skiftede navn til Veolia i 2006, fulgte bussen med. Herfra kom den i 2007 til Arriva og fik nr. 1189. Den udgik af driften og blev ophugget i slutningen af 2009.

Chassis-nr.: UH9RV2GD8UCDA3059

Bygge-nr.: DAB-39928


 

 

 



Foto: 27. juni 2010
Arriva1830-004A.jpg (186 kb)

Linje 4A blev etableret d. 14. december 2003. Arriva 1830 (Scania CL 94UB 6x2 OmniLink/Katrineholm - Årgang 2003) ses her som linje 4A på endestationen ved Svanemøllen st. Bussen, som Arriva anskaffede som ny, blev afmeldt d. 29. februar 2016.

Chassis-nr.: YS2L6X20001846450

Bygge-nr. : Katrineholm-410484


 

 

 

 

Foto: 22. august 2013

Nettbuss8482-005A.jpg (181 kb)

Linje 5A etableredes d. 20. oktober 2002. På billedet ses Nettbuss 8482 (Volvo B 12BLE-61/Vest Center - Årgang 2007) som linje 5A på endestationen på Sundbyvester Plads på Amager. I 2014 kom bussen til Keolis som nr. 8482. Herfra overtog Arriva den i 2015 og gav den nr. 1682. Den 23. april 2017 indføres +way-konceptet på linje 5A, som samtidig får nye ledbusser i nye farver og ændres til linje 5C. Endvidere forlænges ruten fra Husum Torv til Herlev Hospital. +way-konceptet går ud på at oprette specielle busbaner på så meget af ruten, som muligt, hvilket medfører større fremkommelighed.

Chassis-nr.: YV3R8L4268A122835

Bygge-nr.: Vest-3939

 


 

 

 

 

Foto: 17. februar 2015

Arriva1500-006A.jpg (162 kb)

Linje 6A etableredes d. 25. maj 2003. Arriva 1500 (MAN NL313 CNG Lions City C LE - Årgang 2014 ses her som linje 6A på Københavns Rådhusplads.

Chassis-nr.: WMAA45ZZ3ER013449

Bygge-nr.: MAN-A450040


 

 

 

 

Foto: 27. oktober 2015

Arriva1918-008A.jpg (194 kb)

Den 29. marts 2015 omdannedes den hidtidige linje 18 til A-bus med linjenummer 8A. På billedet fra Friheden st. ses her Arriva 1918 (Scania K 230UB 4x2 OmniLink/Slupsk - Årgang 2008) som linje 8A.

Chassis-nr.: YS2K4X20001862604

Bygge-nr.: Slupsk-413840



 

 

 

 

Foto: 14. december 2015

Umove7529-009A.jpg (162 kb)

Den 24. marts 2013 etableredes linje 9A. En helt ny Umove 7529 (VDL LLE 120-255/VDL Citea - Årgang 2015) holder her på Christianshavns Torv.

Chassis-nr.: XNL405E100B004716



 

 

 

 

Foto: 21. marts 2016

Arriva1948-011A.jpg (172 kb)

12. juni 2009 oprettedes forsøgsvis en buslinje i Københavns indre by, som blev betjent med små eldrevne  minibusser. Linjen, som også kaldtes "City Cirkel", fik linjenummer 11. Da passagergrundlaget imidlertid viste sig at være for lille, omlagdes ruten pr. 24. oktober 2010, samtidig med at den blev opgraderet til A-bus under betegnelsen linje 11A. Arriva 1948 (Car. Ind U40E595 - Årgang 2009), som også var navngivet "Dan Turell", ses her som linje 11A i Bernstorffsgade. Heller ikke linje 11A's passagergrundlag var stort nok, så med udgangen af 2014 blev linje 11A nedlagt og el-busserne udrangeret.  

 Chassis-nr.: VF1GDC3G638891847



Tilbage til oversigt