ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Oktober 2015


7. juli 2014 fejrede Århus Sporveje sit 100 års jubilæum. Byens sporvogne forsvandt fra gadebilledet i november 1971, og siden har det primært været busserne, som har varetaget byens kollektive trafik. Denne måneds tema er nogle af de busser, som trafikerede busbusnettet i perioden 1978-90.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: Juli 1978

Aas187-00.jpg (113 kb)

Århus Sporvejes vogn 187 (Volvo B 65506/NK - Årgang 1963) fotograferet på Kystvejen. Århus Sporveje havde 48 busser af denne type anskaffet i årene 1955-63, og vogn 187 var den sidste i serien , Da dette billede blev taget, var dealle udgået af den almindelige drift, men vogn 187 var blevet ombygget til værkstedsbus, som kunne rykke ud og bistå defekte busser rundt omkring i byen. I 1979 blev den endelig udrangeret. Sporvejshistorisk Selskab har bevaret vogn 165, som er af samme type. Den kan i dag ses på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Chassis-nr.: 2354

Bygge-nr.:  NK-621 63

 


 

 

 

 

Foto: Juli 1978

Aas014-13.jpg (113 kb)

I 1973 overtog Århus Sporveje den kørsel, som hidtil havde været udført af De Blaa Busser, Slet. Sammen med denne kørsel fulgte et antal busser. En af dem var De Blaa Bussers vogn 14 (Leyland LIDRT 1/2 SP/DAB serie 1 - Årgang 1966), som hos Århus Sporveje fik nr. 014. Bussen krydser her Store Torv ved Immervad som linje 13. Den blev udrangeret i 1981

Chassis-nr.: 660404S

Bygge-nr.: DAB-350


 

 

 

 

Foto: Juli 1978

Aas397-95.jpg (134 kb)

Ligesom Københavns Sporveje, anskaffede også Århus Sporveje Leyland - serie II busser til erstatning for de nedlagte sporvogne. På billedet ses Århus Sporvejes vogn 397 (Leyland LIDRT 12/3/DAB serie 2 - Årgang 1967) som myldretidslinie 95 på Park Alle. Bussen udgik af driften i foråret 1983, hvorefter den kom til Ring Djursland som nr. 28.

Chassis-nr.: 703697P

Bygge-nr.: DAB-36006


 

 

 

 

Foto: Oktober 1980

Aas421-06.jpg (128 kb)

Århus Sporvejes vogn 421 (Leyland LIDRT 12/3/DAB serie 2 - Årgang 1970) som linie 6 på dennes endestation ved Moesgård Museum. Ved leveringen havde bussen intern- nr. 121, men dette blev i 1978 ændret til nr. 421.  Bussen udgik af driften i 1984 og kom i 1987 til Køreteknisk Anlæg, Tjæreby

Chassis-nr.: 7004012P

Bygge-nr. DAB-36196


 

 

 

 

Foto: Juli 1978

Aas435-11.jpg (154 kb)

I forbindelse med sporvognsdriftens ophør i Århus, etableredes en såkaldt busgade, som er en direkte forbindelse fra Aaboulevarden/Frederiksgade til Hans Hartvig Sedorffs Stræde og Park Alle/Banegårdspladsen. På billedet ses Århus Sporvejes vogn 435 (Leyland LIDRT 12/3/DAB serie 2 - Årgang 1971) som linie 11 i Busgaden. Bussen, som oprindelig havde intern-nr. 135, udgik af driften i sommeren 1985.

Chassis-nr.: 7104644P

Bygge-nr.: DAB-36227


 

 

 

 

Foto: Oktober 1980

Aas037-01.jpg (132 kb)

Århus Sporvejes vogn 037 (Leyland LIDRT 6857/2/DAB-serie 3 - Årgang 1975 som linie 1 på endestationen ved Marienlund i efteråret 1980. Bussen udgik af driften i foråret 1988.

Chassis-nr.: 7501847

Bygge-nr. DAB-32318

 


 

 

 

 

Foto: Juli 1980

Aas049-02.jpg (131 kb)

Århus Sporvejes vogn 049 (Leyland LIDRT 6857/2/DAB serie 3 - Årgang 1975) har netop som linie 2 kørt fra Park Alle ind på Banegårdspladsen. Bussen kørte for Århus Sporveje indtil foråret 1988, hvorefter den kom til Køreteknisk Anlæg, Tjæreby.

Chassis-nr.: 7502458

Bygge-nr.: DAB-32330


 

 

 

 

Foto: Juli 1978

Aas062-15.jpg (134 kb)

Linie 15 på Park Alle udfor Århus Rådhus. Bussen er Århus Sporvejes vogn 062 (Leyland LS 575-680/4/DAB serie 4 - Årgang 1976). Den var i drift indtil foråret 1989. 

Chassis-nr.: 7604431

Bygge-nr. DAB-32555


 

 

 

 

Foto: Juli 1980

Aas108-25.jpg (101 kb)

Århus Sporvejes vogn 108 (Leyland LS 575-690/4/DAB serie 4 - Årgang 1979) som linie 25 på Park Alle. Bussen udgik af driften i december 1995, hvorefter den kom til Ring Djursland som nr. 31. Den blev ophugget i 1999.

Chassis-nr.: 7832835

Bygge-nr.: DAB-32835


 

 

 

 

Foto: Juli 1990

Aas127-19.jpg (129 kb)

Linje 19 kørte i mange år til både skov og Strand idet dem kørte fra Banegårdspladsen i byens centrum gennem Marselisborg Skov til Moesgård Strand. I dag er ruten meg ganske få ændringer overtaget af linje 31.  På billedet holder Århus Sporvejes vogn 127 (Leyland 6-2-690/4/DAB serie 6 - Årgang 1981) som linie 19 på endestationen ved Moesgård Strand. Bussen udgik af driften i december 1995, hvorefter den kom til Ring Djursland som nr. 41. Den blev ophugget i 1999

Chassis-nr.: 8100687

Bygge-nr.: DAB-36009


 

 

 

 

Foto: Juli 1987

Aas150-54.jpg (113 kb)

Det sted i byen, hvor de fleste af Århus Sporvejes buslinier mødes, er Banegårdspladsen/ Park Alle. På billedes ses således livlig bustrafik på Park Alle en dag i juli 1987. Midt i billedet ses Århus Sporvejes vogn 150 (Leyland 6-2-TL11/4/DAB serie 6 - Årgang 1982) som linie 54. Denne bus udgik af driften i 1997.

Chassis-nr.: 8200402

Bygge-nr.: DAB-36054


 

 

 

 

Foto: Juli 1983

Aas164-25.jpg (165 kb)

Århus Sporvejes vogn 164 (Leyland 7-2-TL11/4 /DAB serie 7 - Årgang 1983) som linie 15 svinger fra Banegårdspladsen ad Banegårdsgade. Bussen udgik af driften i 1997., hvor den kom til Ring Djursland som nr. 37/FF 26 688. Den  blev senere solgt til Vejstruprød Busimport og blev ophugget i 2007.

Chassis-nr.: 8300082

Bygge-nr.: DAB-36068


 

 

 

 

Foto: Juli 1988

Aas402-00.jpg (140 kb)

I 1988 anskaffede Århus Sporveje sine første ledbusser. På billedet ses den splinternye vogn 402 (DAF/DAB-Silkeborg 7-1800B - Årgang 1988) under præsentationen på Park Alle ved rådhuset. Århus Sporvejes navn er endnu ikke monteret på bussens front. I foråret 2003 udgik den af driften igen, hvorefter den blev solgt til Vejstruprød Busimport. Herfra kom den i 2004 til PKM Tychy i Polen som nr. 064/WPR5A18. I 2005 blev den omnummereret til nr. 204 og fik det polske registreringsnummer ST36410. I 2008 blev den overtaget af Transgor Myslowice i Polen som nr. 393/SM39234. Bussen blev ophugget i 2010.

Chassis-nr.: 8800068

Bygge-nr.: DAB-36250


 

 

 

 

Foto: 15. juli 1990

Aas408-54.jpg (182 kb)

Århus Sporvejes vogn 408 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1800B - Årgang 1990) som linie 54 på Park Alle. I 2006 udgik bussen af driften og blev solgt til Københavns Bushandel. Herfra blev den i 2007 eksporteret til PKM Gliwice i Polen, hvor den fik nr. 120/SG14424. DEn blev udrangeret i 2014.

Chassis-nr.: UH9ML8EC4LBDA3049

Bygge-nr.: 36408


 

 

 

 

Foto: Juli 1978

Aas226-56.jpg (134 kb)

På Århus Sporvejes ruter ude i forstæderne benyttede man i mange år rutebiler, som til forskel fra bybusserne havde indstigning ad fordøren. Disse rutebiler havde nemlig ikke bagdøre, og de var desuden indrettet med behageligere sæder, end der var i bybusserne. På billedet ses sådan en rutebil - Århus Sporvejes vogn 226 (Leyland LS 575-680/5/DAB serie 4 - Årgang 1976) som linie 56 på Århus Rutebilstation.  Bussen blev i 1986 solgt til Sechers Rutebiler, Rostved, som nr. 20/KU 88 522. I 1991 blev den omregistreret til ML 94 761, men havde stadig intern-nr. 20. I 1992 blev den solbt til DAB i Silkeborg, og i 1993 kom den til Alex Jensen i Skiby.

Chassis-nr.: 7604905

Bygge-nr. DAB-32563

På billedewt ses desuden Århus Sporvejes vogn 259 (Scania BF80-54/Ørum P - Årgang 1971. Denne bus var i 1977 overtaget fra Mejlby Rute- og Turistbusser, hvor den havde kørt med registreringsnummer BD 90 887. Hos Århus Sporveje blev den i første omgang registreret med nr. BN 98 252 - og fra 1977 med registreringsnummer EE 88 495. Bussen udgik af driften i 1981.

Chassis-nr.: 502659

Bygge-nr.: ØP-2845


 

 

 

 

Foto: Juli 1978

Aas533-54.jpg (109 kb)

En anden rutebil var Århus Sporvejes vogn 533 (Leyland LS 575-680/3/ DAB serie 4 - Årgang 1977), der her ses som linie 54 på Nørreport med Nørrebrogade i baggrunden. Ved leveringen havde bussen intern-nr. 233, men i 1986 blev den omnummereret til nr. 533. Den udgik af driften i 1989.

Chassis-nr.: 7605011

Bygge-nr.: DAB-32576


 

 

 

 

Foto: Juli 1987

Aas566-20.jpg (163 kb)

I skolesommerferien og efterårsferien arrangede Århus Sporveje tidligere sightseeing-ture rundt i byen med linie 20. På denne linie anvendtes også rutebiler, bl.a. vogn 566 (Leyland 6-4-690/4/DAB serie 6 - Årgang 1981) der her ses som linie 20 ved Marselisborg Slot i sommeren 1987. Bussen udgik af driften i 1991, hvorefter den blev solgt til Stjernquists Trafikskole i Rødovre. Her fik den registreringsnummer MN 88 184. I 2002 blev bussen udrangeret.

Chassis-nr.: 8101229

Bygge-nr.: DAB-36027


Tilbage til oversigt