ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Juli 2015


Da Københavns Sporveje i 1964 for alvor begyndte at omstille sporvognslinierne til busdrift, begyndte samtidig anskaffelse af 299 nye Leyland/DAB-busser (nr. 960-999, 1-210 og 212-260), som bl.a. adskilte sig fra de tidligere anskaffede busser ved at have dobbelt indstigningdøre forrest i bussen og dobbelt udstigningsdøre midt i bussen.  Premieren på de nye busser fandt sted d. 1. november 1964 i forbindelse med omstilling af linjerne 13 og 19 fra sporvognsdrift til busdrift. Samtidig indførtes et nyt takstssystem, hvor man kunne betale med poletter i en billetautomat i bussen. Busserne var netop forberedt til dette, da de dobbelte fordøre betød, at passagerne kunne stige på bussen i to rækker - en række, hvor passagererne kunne blive billetteret af chaufføren, og en række til de passagerer, som betalte med poletter. Fordelen ved dette var, at busserne kunne enmandsbetjenes, samtidig med at stoppestedsopholdene kunne forkortes tidsmæssigt. Busserne, som Københavns Sporveje betegnede "Serie 1", kaldtes også "fremtidsbusser". De blev anskaffet i årene 1964-67.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: 1972

KS960-044.jpg (198 kb)

Den første leverede af de nye busser var nr. 960 (Leyland LIDRT 1/2SP/DAB serie 1 - Årgang 1964), der her ses som daværende linje 44 på Frederikssundsvej ved Husum Torv.  Bussen blev 1. oktober 1974 overtaget af HT, men blev i 1975 solgt til Vejle Bustrafik, hvor den i par år kørte som nr. 22/DH 93 083. I 1977 blev den ophugget.

Chassis-nr.: 640007S



 

 

 

 

Foto: 21. marts 1973

KS962-005.jpg (195 kb)

Da linje 5 i april 1972 som den sidste af sporvognslinierne blev omstillet til busdrift, skete det overvejende med nye Volvo-busser af typen Volvo B59-59/Aabenraa serie III, men det var også helt normalt at se serie 1-busser på linjen. KS 962 (Leyland LIDRT 1/2SP/DAB serie 1 - Årgang 1964) ses således her som linje 5 på endestationen ved Formosavej på Østamager. Bussen blev 1. oktober 1974 overtaget af HT, som  havde den i drift indtil 1977.

Chassis-nr.: 640009S
 
 


 

 

 

 

Foto: Juni 1973

KS024-007.jpg (207 kb)

KS 24 (Leyland LIDRT 1/2SP/DAB serie 1 - Årgang 1965) som linje 7 ved Nørreport st. Bussen blev 1. oktober 1974 overtaget af HT. Den udgik af driften i 1977.

Chassis-nr.: 650024S


 

 

 

 

Foto: 8. juni 1973

KS038-028.jpg (185 kb)

KS 38 (Leyland LIDRT 1/2SP/DAB serie 1 - Årgang 1965) som linje 28 på Roskildevej ved Zoologisk Have. Også denne bus kom d. 1. oktober 1974 til HT, som havde den i drift til 1976. Bemærk i øvrigt det specielle stoppested for linjerne 28 og 41. 

Chassis-nr.:  650038S


 

 

 

 

Foto: 8. marts 1973

KS092-001.jpg (218 kb)

KS 92 (Leyland LIDRT 1/2SP/DAB serie 1 - Årgang 1965) som linje 1 på Christiansborg Slotsplads, hvor stoppestedet var placeret ud for Slotskirken. Bussen kom d. 1. oktober 1974 til HT, og den udgik af driften i 1978.

Chassis-nr.: 650092S



 

 

 

 

Foto: Marts 1974

KS123-013.jpg (179 kb)

KS 123 (Leyland LIDRT 1/2SP/DAB serie 1 - Årgang 1966) indsat på linje 13 i et kort myldretidsløb til Hovedbanegården. Bussen er netop ankommet til Hovedbanegården, og kører herefter tomkørsel tilbage til Amager-endestationen i Skånegade for at udføre endnu et kort løb til Hovedbanegården. De grønne lygter omkrimg destinationsskiltet er tændt, hvilket betød, at bussen ikke medtog passagerer. 1. oktober 1974 blev bussen overtaget af HT. Den blev udrangeret i 1979.

Chassis-nr.: 650123S


 

 

 

 

Foto: 7. juni 1973

KS169-041.jpg (235 kb)

KS 169 (Leyland LIDRT 1/2/DAB serie 1 - Årgang 1966) som linje 41 på Frederiksberg Alle. Bemærk plakatsøjlen på fortovet mellem træerne. Disse frederikbergske plakatsøjler, som stadig står rundt omkring i kommunen, fungerede samtidig som stoppesteder. Bussen kom 1. oktober 1974 til HT. Den blev udrangeret i 1979.

Chassis-nr.: 660169S


 

 

 

 

Foto:  December 1973

KS171-045.jpg (218 kb)

KS 171 (Leyland LIDRT 1/2SP/DAB serie 1 - Årgang 1966) som linje 45 på Bavnehøj Alle. Linje 45 betjente på søn- og helligdage Vestre Kirkegård i en kort rute fra Enghave Plads. Tidligere kørtes ruten af ekstavogne på sporvognslinje 16. Bussen blev i oktober 1974 overtaget af HT. Den blev udrangeret i 1980.

Chassis-nr.: 660171S



 

 

 

 

Foto: 4. april 1973

KS222-033.jpg  (188 kb)

KS 222 (Leyland LIDRT 1/2DAB serie 1 - Årgang 1967) som linje 33 i Amagerterminalen ved Rådhuspladsen. 1. oktober 1974 blev bussen overtaget af HT, som havde den i drift til 1979.

Chassis-nr.: 660222S


 

 

 

 

Foto: Juli 1974

KS258-010.jpg (188 kb)

En af de sidst leverede serie 1-busser var KS 258 (Leyland LIDRT 1/2/DAB serie 1 - Årgang 1967), der her ses i Vindebrogade som linje 10 i et kort løb til Bispebjerg. Bussen, der d. 1. oktober 1974 blev overtaget af HT, blev udrangeret i 1979.

Chassis-nr. : 670257S

 

 



 

  Tilbage til oversigt