ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Juni 2015


I Aarhus udføres bybusdriften stadig udelukkende af Busselskabet Aarhus Sporveje. Juni måneds tema er nogle af de busser, som trafikerede bybuslinierne i det tidlige forår 2015.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: 3. marts 2015

Aas122-016.jpg (266 kb)

På Banegårdspladsen og Park Alle mødes mange af byens buslinier. På billedet fra Banegårdspladsen/Park Alle ses yderst til venstre vogn 122 fra Aarhus Sporveje (Volvo B12m-66/Säffle 8500 - Årgang 2005) som linje 16. Aarhus er en af de meget få danske byer, hvor en del af bybusdriften stadig udføres af højgulvsbusser.

Chassis-nr.: YV3R9F8256A108744

Bygge-nr. Säffle - S050024

Den største del af bybusserne består dog i dag af Solaris Urbino lavgulvsbusser af varierende længde. På  billedet ses således også Aarhus Sporvejes vogn 142 (Solaris Urbino 12 - Årgang 2008) som linje 11 og vogn 686 (Solaris Urbino 15 - Årgang 2013) som linje 12.

Data for Aas 142: Chassis-nr. SUU2411618BPN1420

Data for Aas 686: Chassis-nr. SUU341201DB012339


 

 

 

 

Foto: 5. marts 2015

Aas128-011.jpg (270 kb)

Aarhus Sporvejes 128 (Volvo B12M-66/Säffle 8500 - Årgang 2005) som linje 11 på Nørre Alle. Som allerede nævnt, udføres noget af bybustrafikken i Aarhus stadig med højgulvsbusser, men disse er dog efterhånden på vej ud til fordel for især Solaris Urbino lavgulvsbusser.

Chassis-nr.: YV3R9F8246A108972

Bygge-nr.: Säffle - S050030

  


 

 

 

 

Foto: 7. marts 2015

Aas130-020.jpg (275 kb)

Endnu et billede af en af Aarhus Sporvejes Volvo-højgulvsbusser. Vogn 130 (Volvo B12M-66/Säffle 8500 - Årgang 2005) ses her som linje 20 i Tordenskjoldsgade i Trøjborg-kvarteret, som ligger i det nordlige Aarhus.

Chassis-nr.: YV3R9F82X6A108975

Bygge-nr.: Säffle - S050032


 

 

 

 

Foto: 2. marts 2015

Aas144-033.jpg (279 kb)

Aarhus Sporveje  har de senere år fortrinsvis anskaffet lavgulvsbusser af typen Solaris Urbino. Disse busser er anskaffet i længder af henholdsvis 12 m, 15 m og 18 m. 18 m-busserne er ledbusser. På billedet ses vogn 144 (Solaris Urbino 12 - Årgang 2008) som linje 33 i Ny Banegårdsgade.

Chassis-nr.:  SUU241618BPN1422


 

 

 

 

Foto: 5. marts 2015

Aas169-015.jpg (286 kb)

Endnu en af Aarhus Sporvejes 12 m lavgulvsbusser. På Park Alle ses vogn 169 (Solaris Urbino 12 - Årgang 2009) som linje 15

Chassis-nr.: SUU241161B007543



 

 

 

 

Foto: 3. marts 2015

Aas465-014.jpg (264 kb)

Hvad man i en del år ikke har kunnet finde ud af i København, fungerer fint i Aahus, hvor en del af bybusserne er 18 m ledbusser. På billedet ses vogn 465 (Solaris Urbino 18 - Årgang 2007) som linje 14 på Park Alle.

Chassis-nr.: SUU3412117BPN1422


 

 

 

 

Foto: 2. marts 2015

Aas677-003A.jpg (320 kb)

I august 2011 fik Aarhus et helt nyt bybusnet, hvor man bl.a. indførte seks A-buslinjer efter nogenlunde samme koncept, som i Movia-området. De busser, som skulle trafikere A-buslinjerne fik således røde hjørner, som man kender det fra Movia, men det viste sig meget hurtigt, at dette ikke kunne fungere i Aarhus.  Resultatet var, at busser med og uden røde hjørner kørte på alle bubuslinjer i flæng. I løbet af 2014 blev de røde hjørner derfor igen fjernet fra alle busser. På billedet ses vogn 677 (Solaris Urbino 15 - Årgang 2012) som linje 3A på Aarhus Rutebilstation. Bussen er en af Solaris Urbino-busserne i 15 m-udgaven.

Chassis-nr.: SUU341201CB011043


 

 

 

 

Foto: 5. marts 2015

Aas709-004A.jpg (262 kb)

Aarhus Sporvejes vogn 709 (Solaris Urbino 15 - Årgang 2014) som linje 4A på Vesterbro Torv.

Chassis-nr.: SUU341201EB013163



 

 

 

 

Foto: 3. marts 2015

Aas722-002A.jpg  (295 kb)

Aarhus Sporvejes vogn 722 (Solaris Urbino 15 - Årgang 2014) som linje 2A på Park Alle

Chassis-nr.: SUU341201EB013730


 

 

 

 

Foto: 7. marts 2015

Aas733-005A.jpg (251 kb)

Aarhus Sporveje har også ni bybusser af typen MAN NL363 Lions City (nr. 648-655 + 733). Den nyeste af dem - vogn 733 (MAN NL363 Lions City L - Årgang 2014) - ses her på Nordre Ringgade som linje 5A. Den blev efter sigende anskaffet, fordi Aarhus Sporveje gerne ville sammenligne MAN-bybussen med Solaris-busserne - en noget mystisk begrundelse, da man jo i forvejen havde otte MAN-busser af samme type.

Chassis-nr. : WMAA26ZZ4ER014119

 

 



 

  Tilbage til oversigt