Foto: 3. marts 2015 |
Aas122-016.jpg (266 kb)
På Banegårdspladsen og Park Alle mødes mange af byens buslinier. På billedet fra Banegårdspladsen/Park Alle ses yderst til venstre vogn 122 fra Aarhus Sporveje (Volvo B12m-66/Säffle 8500 - Årgang 2005) som linje 16. Aarhus er en af de meget få danske byer, hvor en del af bybusdriften stadig udføres af højgulvsbusser. Chassis-nr.: YV3R9F8256A108744 Bygge-nr. Säffle - S050024 Den største del af bybusserne består dog i dag af Solaris Urbino lavgulvsbusser af varierende længde. På billedet ses således også Aarhus Sporvejes vogn 142 (Solaris Urbino 12 - Årgang 2008) som linje 11 og vogn 686 (Solaris Urbino 15 - Årgang 2013) som linje 12. Data for Aas 142: Chassis-nr. SUU2411618BPN1420 Data for Aas 686: Chassis-nr. SUU341201DB012339 |
Foto: 5. marts 2015 |
Aas128-011.jpg (270 kb)
Aarhus Sporvejes 128 (Volvo B12M-66/Säffle 8500 - Årgang 2005) som linje 11 på Nørre Alle. Som allerede nævnt, udføres noget af bybustrafikken i Aarhus stadig med højgulvsbusser, men disse er dog efterhånden på vej ud til fordel for især Solaris Urbino lavgulvsbusser. Chassis-nr.: YV3R9F8246A108972 Bygge-nr.: Säffle - S050030
|
Foto: 7. marts 2015 |
Aas130-020.jpg (275 kb)
Endnu et billede af en af Aarhus Sporvejes Volvo-højgulvsbusser. Vogn 130 (Volvo B12M-66/Säffle 8500 - Årgang 2005) ses her som linje 20 i Tordenskjoldsgade i Trøjborg-kvarteret, som ligger i det nordlige Aarhus. Chassis-nr.: YV3R9F82X6A108975 Bygge-nr.: Säffle - S050032 |
Foto: 2. marts 2015 |
Aas144-033.jpg (279 kb)
Aarhus Sporveje har de senere år fortrinsvis anskaffet lavgulvsbusser af typen Solaris Urbino. Disse busser er anskaffet i længder af henholdsvis 12 m, 15 m og 18 m. 18 m-busserne er ledbusser. På billedet ses vogn 144 (Solaris Urbino 12 - Årgang 2008) som linje 33 i Ny Banegårdsgade. Chassis-nr.: SUU241618BPN1422 |
Foto: 5. marts 2015 |
Aas169-015.jpg (286 kb)
Endnu en af Aarhus Sporvejes 12 m lavgulvsbusser. På Park Alle ses vogn 169 (Solaris Urbino 12 - Årgang 2009) som linje 15 Chassis-nr.: SUU241161B007543 |
Foto: 3. marts 2015 |
Aas465-014.jpg (264 kb)
Hvad man i en del år ikke har kunnet finde ud af i København, fungerer fint i Aahus, hvor en del af bybusserne er 18 m ledbusser. På billedet ses vogn 465 (Solaris Urbino 18 - Årgang 2007) som linje 14 på Park Alle. Chassis-nr.: SUU3412117BPN1422 |
Foto: 2. marts 2015 |
Aas677-003A.jpg
(320 kb)
I august 2011 fik Aarhus et helt nyt bybusnet, hvor man bl.a. indførte seks A-buslinjer efter nogenlunde samme koncept, som i Movia-området. De busser, som skulle trafikere A-buslinjerne fik således røde hjørner, som man kender det fra Movia, men det viste sig meget hurtigt, at dette ikke kunne fungere i Aarhus. Resultatet var, at busser med og uden røde hjørner kørte på alle bubuslinjer i flæng. I løbet af 2014 blev de røde hjørner derfor igen fjernet fra alle busser. På billedet ses vogn 677 (Solaris Urbino 15 - Årgang 2012) som linje 3A på Aarhus Rutebilstation. Bussen er en af Solaris Urbino-busserne i 15 m-udgaven. Chassis-nr.: SUU341201CB011043 |
Foto: 5. marts 2015 |
Aas709-004A.jpg
(262 kb)
Aarhus Sporvejes vogn 709 (Solaris Urbino 15 - Årgang 2014) som linje 4A på Vesterbro Torv. Chassis-nr.: SUU341201EB013163
|
Foto: 3. marts 2015 |
Aas722-002A.jpg
(295 kb)
Aarhus Sporvejes vogn 722 (Solaris Urbino 15 - Årgang 2014) som linje 2A på Park Alle Chassis-nr.: SUU341201EB013730 |
Foto: 7. marts 2015 |
Aas733-005A.jpg (251 kb)
Aarhus Sporveje har også ni bybusser af typen MAN NL363 Lions City (nr. 648-655 + 733). Den nyeste af dem - vogn 733 (MAN NL363 Lions City L - Årgang 2014) - ses her på Nordre Ringgade som linje 5A. Den blev efter sigende anskaffet, fordi Aarhus Sporveje gerne ville sammenligne MAN-bybussen med Solaris-busserne - en noget mystisk begrundelse, da man jo i forvejen havde otte MAN-busser af samme type. Chassis-nr. : WMAA26ZZ4ER014119
|