Foto: 30. marts 1992 |
Unibus0011-004E.jpg
(128 kb) I 1992 lånte Unibus denne bus fra DAB i Silkeborg (Scania N 112CLB/Aabenraa - Årgang 1987). Den havde en fortid hos Therkildsens Rutebiler i Bagsværd, hvor den kørte som nr. 11/LC 96 210. Bussen ses her i marts 1992 som HT-linje 4E i Lille Kongensgade i København. I 1994 købte Unibus bussen, som herefter fik nr. 87/NR 96 625 Chassis-nr. 1811688 Bygge-nr. AaK-1973 |
Foto: Oktober 1998 |
Unibus0018-635.jpg
(127 kb) Unibus 18 (Leyland 7-1200L/DAB serie 7 - Årgang 1984), der her holder på Herning Rutebilstation, stammer oprindelig fra Juelsminde Buslinier, havor den havde registreringsnummer JR 95 692. Den kom til Unibus i 1990, og kørte indtil 1998 i HT-området. Herefter blev den flyttet til Brande. Da Unibus blev lagt ind under Arriva, fulgte bussen med, og i 2000 kørte den for dette selskab på Fyn. I 2001 blev den eksporteret til PKS Bilgoraj, Polen - nr. B50507/WI30139. I 2005 blev den omregistreret til LBL43JS. Bussen blev ophugget i 2011. Chassis-nr. 8400665 Bygge-nr. DAB-32357 |
Foto: Marts 1996 |
Unibus0024-029.jpg
(193 kb) Unibus 24 (Leyland LS 575/690/6/DAB serie 6 - Årgang 1980) som HT-linje 29 på Rådhuspladsen i København. Bussen stammer fra Therkildsens Rutebiler i Bagsværd, hvor den havde nr. 1/HK 92 407. Chassis-nr. 8000807 Bygge-nr. DAB-32920 |
Foto: Juni 1992 |
Unibus0026-029.jpg
(204 kb) I april 1992 indsatte HT de første lavgulvsbusser i driften. Busserne blev indsat på linje 29, som på det tidspunkt blev kørt af Unibus. En af disse busse var Unibus 26 (Scania N 113CLB/Wiima 202 - Årgang 1992), der her ses på Linje 29's endestation ved Apollovej i Vanløse. I 1996 blev bussen omnummereret til 7026. Busserne af denne type blev i 1998 overført til bybusserne i Herning, hvor de kørte i hvid bemaling. I 2005 blev vogn 26/7026 via Vejstruprød Busimport eksporteret til Vekka Liikenne, Hämeenlinna, Finland - nr. 7/XMG-768 Chassis-nr. YS4NC4X2B01820237 Bygge-nr. Wiima-7445 |
Foto: Juli 1994 |
Unibus0061-200S.jpg
(175 kb) I 1994 vandt Unibus bl.a. kørslen på HT-linje 200S. På billedet ses Unibus 61 (Leyland 7-1200B/DAB serie 7 - Årgang 1986) som linje 200S under en pause på Lyngby st. Bussen blev oprindelig leveret til Birkerød Bus Compagni som nr. 53/KU 90 991. Den kom til Unibus i 1994 i forbindelse med overtagelsen af kørslen på linje 200S. I 1996 blev den omnummereret ttil 7061. I 1998 var bussen i en periode udlånt til Bus Danmark og i 1999 til Linjebus. I 2000 blev den eksporteret til PKS Luban, Polen - DLB A879. I 2009 kom den til PKS Voyager Luban, Polen - DLB A879. Chassis-nr. 860014 Bygge-nr. DAB-32577 |
Foto: 7. juli 1998 |
Unibus0070-008.jpg
(143 kb) I 1998 købte Unibus Silkeborg Bybusser fra Kaj Ove Smed. En af de busser, som fulgtew med, var vogn 70 (DAF/DAB-Silkeborg 7-1200L - Årgang 1989), der her ses som linje 8 i Borgergade i Silkeborg. I 1999 fulgte bussen med over i Arriva og i 2001 blev den eksporteret til PKS Opole, Polen - nr. 72/OP15397. Chassis-nr. 8900074 Bygge-nr. DAB-32932 |
Foto: 7. juli 1998 |
Unibus0081-S3.jpg
(128 kb) Unibus 81 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C - Årgang 1995) stammer også fra Kaj Ove Smed. Bussen ses her som servicebuslinje S3 på Bybusterminalen ved Torvet i Silkeborg. I 1999 kom bussen til Arriva som nr. 81, men allerede samme år tabtes kørslen i Silkeborg til Combus, som overtog bussen sm nr. 8384. I 2001 blev Combus solgt til Arriva, som derved fik både bussen og kørslen i Silkeborg tilbage. Bussen havde da stadig nr. 8384. I 2006 blev den via Vejstruprød Busimport solgt til FinSib Trading Oy, Finland, som anvendte den til reservedele. Chassis-nr. UH9RV2DX8RCDA3149 Bygge-nr. DAB-39678 |
Foto: 1. juni 1996 |
Unibus0155-831.jpg
(170 kb) Også i Hovedstadsområdet kom Unibus til at køre servicebuskørsel. Unibus 155 (DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 1992) ses således her som Frederiksberg Servicebus - linje 831 på endestationen i Frederiksberg Bredegade ved Frederiksberg Rådhus. Bussen kørte oprindelig for HT med nr. 3025, og kom i 1999 med over i Arriva. DEn blev udrangeret i 2008. Chassis-nr. UH9LX1FGHNSDA3035 Bygge-nr. DAB-39025 |
Foto: Oktober 1998 |
Unibus7027-002.jpg
(147 kb) Som tidligere nævnt, blev de Scania-lavgulvsbusser, som i 1992 blev indsat på HT-linje 29 i 1998 flyttet til bybusserne i Herning. På billedet ses Unibus 7027 (Scania N 113CLB/Wiima 202 - Årgang 1992) som Herning bybus linje 2 i Nygade i Herning. Bussen havde oprindelig nr. 27, men blev i 1996 omnummereret til 7027, og den kørte, som allerede nævnt, oprindelig på HT-linje 29 i København. I 1999 fulgte den med over i Arriva og i 2004 blev den via Vejstruprød Busimport eksporteret til Vekka Liikenne, Hämeenlinna, Finland - nr. 9/XMG-656 Chassis-nr. YS4NC4X2B01820382 Bygge-nr. Wiima-7446 |
Foto: Juli 1998 |
Unibus7093-006.jpg
(148
kb) I 1994 vandt Unibus kørslen på HT-linjerne 2 og 6, og i den anledning anskaffede man en række nye DAB-citybusser. En af disse - vogn 7093 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C - Årgang 1994) ses her som HT-linje 6 på Endestationen i Ryparken. Bussen havde oprindelig nr. 93, men blev i 1996 omnummereret til 7093. I 1999 kom den til Arriva med samme nummer. Bussen udgik af driften i 2005, og i 2006 blev den solgt til Vejstruprød Busimport. Samme år blev den eksporteret til Rusland. I 2007 kom den til P-Autoline, Kemerovo, Rusland - C537CE 42. Den blev endelig udrangeret i 2008. Chassis-nr. UH9RV2GX1RCDA3040 Bygge-nr. DAB-39610
|