Foto: 30. marts 1992 |
Unibus0011-004E.jpg
(128 kb) Unibus 11/MV 91 392 (Scania N112CLB/Aabenraa - Årgang 1987) som HT-linje 4A på endestationen i Lille Køngensgade i København. Bussen tilhørte oprindelig Therkildsens Ruter i Bagsværd, hvor den havde nr. 11. I 1991 var den blevet solgt til DAB-Silkeborg, hvorfra den var udlånt til Unibus, da billedet blev taget. I 1994 købte Unibus bussen, hvorefter den fik nr. 87/NR 96 625 Bussens stelnr.: 1811688 Karosserinr.: AaK-1793 |
Foto: Marts 1990 |
Unibus0020-SAS.jpg
(156 kb)
1. februar 1998 overtog Unibus SAS-busserne, som kørte mellem Københavns Hovedbanegård og Lufthavnen i Kastrup. Den 14. februar 1999 blev denne Lufthavns-rute nedlagt, da der i forbindelse med bygningen af Øresundsbroen var kommet direkte jernbaneforbindelse mellem København H og Lufthavnen. Et par år senere kom der desuden Metro til Lufthavnen. På billedet ses Unibus nr. 20/LP 94 320 ( Volvo B10M-60/Aabenraa - Årgang 1988) passere det sted i Njalsgade, hvor man i 1998 var ved at bygge Metro. Bussen var, som allerede nævnt, overtaget fra SAS, hvor den også havde nr. 20. I 1999 blev den solgt til Vejstruprød Busimport og i 2000 blev den eksporteret til Polen. Bussens stelnr.: YV31MGC14JA018312 Karosserinr.: AaK-1907 |
Foto: 7. juli 1998 |
Unibus0070-008.jpg
(143 kb) Silkeborg Bybusser, som i en årrække blev drevet af Kaj Ove Smed, blev opkøbt af Unibus, som drev ruterne videre, indtil man i 1999 tabte dem til Arriva. På billedet ses Unibus 70/LY 93 088 (DAF/DAB-Silkeborg 7-1200B - Årgang 1989) som linje 8 i Borgergade i Silkeborg. Bussen var overtaget fra K.O. Smed. Da Arriva i 1999 overtog kørslen på bybusserne i Silkeborg, fulgte bussen med. I 2001 blev den eksporteret til PKS Opole, Polen - OP15397. Bussens stelnr.: 8900074 Karosserinr.: DAB-32932 |
Foto: 7. juli 1998 |
Unibus0082-004.jpg
(212 kb) Unibus 82/NY 93 045 (DAF/DAB 15-1200C - Årgang 1995) som linje 4 ved Bybusterminalen i Silkeborg. Bussen, som var overtaget fra Kaj Ove Smed, kom i 1999 til Arriva med intern-nr. 82. Kort tid herefter overtog Combus kørslen på bybusserne i Silkeborg, og bussen, som fulgte med, fik nu nr. 8385. I 2001 opkøbte Arriva imidlertid Combus, og vendte derfor tilbage som operatør på Silkeborg bybusser. Bussen hed herefter Arriva 8385. I 2005 blev den solgt til Vejstruprød Busimport, som videresolgte den til Vrå Busservice. Her korte den først med registreringsnummer TV 92 308 og siden XP 91 018 Bussens stelnr.: UH9RV2DX1RCDA3159 Karosserinr.: DAB-39679 |
Foto: Oktober 1998 |
Unibus0018-635+Combus2344-015.jpg
(142 kb) Også Brande Buslinier blev opkøbt af Unibus. Derudover vandt man i 1998 kørslen på bybusserne i Herning. På billedet fra Herning Rutebilstation ses Unibus 7018 (Leyland 7-1200L/DAB serie 7 - Årgang 1984), som var blevet overflyttet fra HT-området, men nu kørte for afdelingen i Brande. Bussen blev oprindelig anskaffet af Juelsminde Buslinier. Den kørte da med registreringsnummer JR 95 692. Den kom til Unibus i 1990. I 2000 Blev den overtaget af Arriva og i 2001 blev den eksporteret til PKS Bilgoraj i Polen - WI30139 -> LBL43JS. Bussens stelnr.: 8400665 Karosserinr.: DAB-32357 Den anden bus på billedet er Combus 2344 (Volvo B 10M-60/DAB - Årgang 1992). Denne bus stammer fra DSB, hvor den oprindelig havde nr. 344. I 1994 blev den omnummereret til nr. 2344. Da Arriva i 2001 opkøbte Combus, fulgte bussen med - stadig som nr. 2344. Den 1. juli 2012 ændredes dette nummer til 2144. Bussen blev afmeldt d. 30.08.2012 og herefter udrangeret. Bussens stelnr.: YV31M2F19NA030802 Karosserinr.: DAB-37330 |
Foto: Marts 1996 |
Unibus7030-029-Rådhuspladsen.jpg
(180 kb) I 1992 indsattes de første lavgulvsbusser i Hovedstadsområdet, da Unibus indsatte fem lavgulvsbusser på HT-linje 20. Den ene af dem - Unibus 7030/MV 95 793 (Scania N 113CLB/Wiima 202 - Årgang 1992) ses her som linje 29 på Rådhuspladsen i København. Ved indsættelsen på linje 29 havde bussen nr. 30, men den blev omnummereret 7030 i 1996. Bussens stelnr.: YS4NC4X2B01820385 Karosserinr.: Wiima-7479 |
Foto: Oktober 1998 |
Unibus7030-003.jpg
(132 kb) Samme bus, som på forrige billede. I 1998 blev bussen flyttet til Herning og betjente nu Hernings bybusser. I 1999 blev bussen overtaget af Arriva, som siden solgte den til Vejstruprød Busimport. I 2003 blev den eksporteret til Polen og kom siden til SCR Kozmin Wielkopolski i Polen - PKR63UU Bussens stelnr.: YS4NC4X2B01820385 Karosserinr.: Wiima-7479 |
Foto: Januar 1998 |
Unibus7040-400S.jpg
(200 kb) Unibus 7040/MY 91 237 (Leyland 7-1200B/DAB-Serie 7 - Årgang 1986) som HT-linje 400S ved Lyngby st. Bussen blev i 1994 leveret til Frederikshavn Omnibiler med registreringsnummer KU 90 922. Den kom til Unibus i 1992 med intern-nr. 40. I 1996 blev den omnummereret til 7040. Bussen blev afmeldt d. 07.12.1998. I 2000 blev den eksporteret til PKS Luban i Polen - DLB A986. I 2009 kom den til PKS Voyager Luban, Polen - DLB A896. Bussens stelnr.: 8600170 Karosserinr. DAB-32572 |
Foto: September 1997 |
Unibus7093-006.jpg
(148 kb) Unibus 7093/NR 96 594 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C - Årgang 1994) som HT-linje 6 på endestationen ved Ryparken i København. Bussen havde oprindelig nr. 93, men blev omnummereret til 7093 i 1996. I 1999 Belv den overtaget af Arriva - stadig som nr. 7093. DEn blev afmeldt d. 02.12.2005 og solgt til Vejstruprød Busimport i 2006. Samme år blev den eksporteret til Rusland. I 2007 kom den til P-Autoline, Kemerovo, Rusland - C537CE 42 Bussens stelnr.: UH9RV2GX1RCDA3040 Karosserinr.: DAB-39610 |
Foto: Oktober 1998 |
Unibus7210-007.jpg
(134
kb) Unibus 7210/NX 90 841 (Volvo B 10BLE-60/Aabenraa - Argang 1994) som Herning bybus linje 7 på Silkeborgvej i Herning. Bussen blev oprindelig anskaffet af DSB som nr. 2430. I august 1997 kom den til Combus som nr. 2430. Den kom til Unibus i 1998. I 1999 blev den overtaget af Arriva. Den 30.07.2009 blev den afmeldt og derefter ophugget. Bussens stelnr.. YV3R43F14SA001504 Karosserinr.: AaK-2368
|