ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Januar 2012


I løbet af 1990'erne dukkede flere og flere servicebuslinjer op rundt omkring i Danmark. Samtidig udviklede DAB-Silkeborg et servicebuskoncept med bustypen DAB/Silkeborg 11-860S. I Københavns Kommune dukkede de føste servicebuslinjer op i 2007, men da det siden viste sig, at passagertallet ikke svarede til forventningerne, blev alle de københavnske servicebuslinjer nedlagt i efteråret 2011. Temaet i denne og næste måned er nogle af de servicebuslinjer, som kører - eller har kørt i Danmark. I første del fokuserer vi fortrinsvis på ruter rundt omkring i Danmark, som blev kørt med DAB-Silkeborg 11-860S, men enkelte andre bustyper vil også forekomme. 2. del af dette tema, som også bliver temaet for februar 2012, handler om servicebusserne i Københavns og Tårnby Kommuner. 


Billeder:

 

 

 

 

Foto: 1992

HT-3006-850.jpg (117 kb)

Den første servicebusrute i det daværende HT-område kom til verden d. 11. december 1990, da HT i samarbejde med Høje Taastrup Kommune forsøgsvis oprettede en serviceringlinje i området omkring Høje Taastrup st. og Taastrup st. Linjen havde ikke noget linjenummer. Det fik den imidlertid d. 2. juni 1991, da linjen blev gjort permanent og fik linjenummer 850. På billedet ses HT's vogn 3006 ( DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 1991) som linje 850 ved Høje Taastrup st  i 1992. Denne bus kørte senere på andre servicebuslinjer som Linjebus 6539 og ES-Bus 165. Den udgik af driften i 2003.

 


 

 

 

 

Foto: Juni 1992

HT3022-831.jpg (155 kb)

Frederiksberg Kommune fik sin servicebus d. 1. juni 1992, da linje 831 og 832 blev oprettet. HT 3022 (DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 1992) holder her i Smallegade ved Frederiksberg Rådhus som linje 831 få dage efter rutens start. Bussen kom senere til Bus Danmark med samme intern-nummer, men den har også kørt for Unibus med intern-nr. 156. Senest har den tilhørt Arriva, hvor den også havde nr. 156. Den udgik af driften i 2010 og blev kort tid efter ophugget.


 

 

 

 

Foto: 2. august 2002

Arriva1750-831.jpg (144 kb)

De to frederiksbergske servicebuslinjer - linje 831 og 832 - har begge endestation i Frederiksberg Bredegade ved Frederiksberg Rådhus. Arriva 1750 (DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 2001) holder på billedet netop på endestationen i Frederiksberg Bredegade som linje 831. Bussen udgik af driften i 2009 og blev ophugget i 2011. 1. maj 2012 erstattes de to eksisterende servicebusser af et nyt koncept, som kaldes "Frederiksbergbusserne." Dette indebærer, at servicebusserne opgraderes med en ekstra linje, udvidet køreplan og halvtimesdrift.


 

 

 

 

Foto: 14. marts 2003

Arriva1751-840.jpg (138 kb)

Den 18. maj 1992 fik Helsingør Kommune servicebusser, dal linje 840 og 841 blev etableret. På billedet fra busterminalen ved Helsingør st. ses her Arriva 1751 (DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 2001) som linje 840. Bussen blev udrangeret i 2009.


 

 

 

 

Foto: 5. maj 2006

Helsingor Turist TN93526-840.jpg (192 kb)

Siden blev det Helsingør Turisttrafik, som kom til at køre Helsingørs servicebusser. Billedet, som også stammer fra busterminalen ved Helsingør st. viser TN 93 526 fra Helsingør Turisttrafik (Optare Solo M920L - Årgang 2005) som servicebuslinje 840. Bussen er i øvrigt navngivet "Hamlet".


 

 

 

 

Foto: Juli 1992

Linjebus6537-853.jpg (208 kb)

I Roskilde Kommune oprettedes linje 852 og 853 som servicebuslinjer, og her var det det svenskejede Linjebus A/S, som fik kontrakten med HT. På billedet ses således Linjebus 6537 (DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 1992) på vej ind på Domkirkepladsen i Roskilde, hvor servicebusserne har endestation. Bussen kom senere til ES-Bus som nr. 171.


 

 

 

 

Foto: Oktober 1995

DSB2281-S7.jpg (124 kb)

I det daværende STS-område finder vi servicebusser i Næstved. På billedet fra Næstved st. ses således DSB Bussers vogn 2281 ( DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 1991) som servicebuslinje S7. Bussen blev senere overflyttet til Aalborg, hvor den fik nr. 4379. Med dette intern-nr. blev den i 2001 overtaget af Arriva, som havde den i drift indtil maj 2002. Herefter blev den solgt til Vejstruprød Busimport og siden ophugget.


 

 

 

 

Foto: 21. juli 2004

Arriva2664-S7.jpg (154 kb)

Mens servicebusserne i Næstved i starten var hvide, fik de senere det udseende med gul og blå bemaling, som var designet for bybusser i STS-området. Arriva 2664 (DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 1999) ses her på Farimagsvej ved Næstved st. som servicebuslinje S7 i STS-bybusbemaling. Bussen, som oprindelig var anskaffet af Combus, kom til Arriva i 2001, da Combus blev solgt til Arriva. I september 2007 blev den omnummereret til nr. 5718. I marts 2010 overgik kontrakten på bybuskørsel i Næstved til Nobina, og ved den lejlighed fulgte bussen med og fik nr. 6088.


 

 

 

 

Foto: Juni 1992

OB069-S3.jpg  (159 kb)

På Fyn fulgte Odense trenden og indførte servicebusser i starten af 1990'erne. På billedet holder Odense Bytafiks vogn 69 (DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 1991) som servicebuslinje S3 ved Klingenberg. Som det ses på billedet, fremstod servicebusserne i starten i en noget anden bemaling, end det ellers var sædvanen for Odenses bybusser. Dette blev dog ændret i december 1992, hvor servicebusserne fik den samme vinrøde og grå bemaling, som byens øvrige bybusser. I 2001 blev Odense Bytrafik omdøbt til Odense Bybusser. Bussen på billedet blev afmeldt d. 24. juni 2002.


 

 

 

 

Foto: Juli 1995

CT0119-000.jpg (153 kb)

I Fredericia etableredes kørsel med servicebusser allerede i foråret 1990. Det var byens daværende bybusselskab, Fredericia Omnibusser, som på det tidspunk anskaffede den bus, som ses på billedet. I december 1993 overgik kørslen til City-Trafik, som derved overtog bussen og gav den nr. 119 (DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 12990) Billedet viser desværre ikke bussen i drift, men er taget på City-Trafiks daværende garageanlæg på Snaremosevej i Fredericia. I juni 1996 blev den overtaget af Bus Danmark og fik nr. 3035, og i maj 1999 kom den til Arriva med samme nummer. Bussen kom siden til HT-området, hvor den førte en noget omtumlet tilværelse. Den har således i dette område kørt som City-Trafik 2501, Unibus 150, ES-Bus 150 og Arriva 150. I 2002 blev den solgt til TTM Handel, Haderslev og siden eksporteret til Polen - DLU 90CL


 

 

 

 

 Foto: 26. juli 2000

Arriva3022-11S.jpg  (154 kb)

Til servicebuslinje 11S i Vejle, anskaffede Vejle Bustrafik denne bus, som fik nr. 52 (DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 1992). Den blev i 1995 overtaget af Unibus med samme nummer. I juni 1996 kom den til Bus Danmark, hvor den fik nr. 3002. Dette nummer beholdt den, da Arriva i maj 1999 opkøbte Bus Danmark. Efter en periode som Citybus i Kolding i årene 2002-2003, blev den i september 2003 solgt til Vejstruprød Busimport og siden ophugget. Billedet er taget ved Vejle Trafikcenter, som skimtes i baggrunden.


 

 

 

 

 Foto: Juni 1994

DSB0339-S9.jpg  (142 kb)

I Herning blev bybusserne i mange år kørt af DSB Rutebiler, og dette gjladt også, da Herning fik sine servicebusser. DSB 339 ( DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 1992) ses her ved Bybusterminalen i Herning som servicebuslinje S9. I 1994 blev bussen omnummereret til nr. 2339, og den kørte i øvrigt også rundt med navnet "Chip". Den anden servicebus, som betjente Herning, hed således "Chap". I maj 1998 overgik bybuskørslen i Herning til Unibus, og bussen på billedet fik derved nr. 7207. Da Bus Danmark i maj 1999 blev overtaget af Arriva, fulgte bussen med, stadig som nr. 7207. Den udgik af driften i 2002. I dag udføres servicebusdriften i Herning af almindelige 12 m bybusser. 


 

 

 

 

 Foto: Juli 1972

Sdg125-S2.jpg  (195 kb)

Sidste stop på vores tur gennem Danmark bliver denne gang Aalborg, hvor Søndergaards Busser i starten af 1990'er udførte servicebuskørslen. På billedet ses Søndergaards Bussers vogn 125 (DAF/DAB-Silkeborg 11-0860S - Årgang 1991) som servicebuslinje S2 i Østerågade i Aalborgs centrum. I 1996 overtog Aalborg Omnibus Selskab kørslen på servicebusserne, og bussen på billedet fik da nr. 342. På et senere tidspunkt omnummererede AOS den til nr. 344. I maj 2000  indgik Aalborg Omnibus Selskab i Combus og bussen fik da nr. 4344. I 2001 var det slut med Combus, der blev solgt til Arriva, og bussen kom derfor til dette selskab - stadig som nr. 4344. I maj 2002 blev den solgt til Vejstruprød Busimport, som siden solgte den til Gottlieb's Dinner Service, Græsted.


 

 

 

 

 Foto: 14. oktober 2008

Arriva4410-S3.jpg  (174 kb)

Arriva 4410 (Mercedes-Benz O 520/Mercedes Cito 100 - Årgang 2002) som Aalborgs servicebuslinje S3 i Vingårdsgade. Denne bus blev udrangeret i 2010 og ophugget i 2011


Tilbage til oversigt