ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

November 2010


Amagerbanens Omnibusruter begyndte sin drift d. 1. april 1930 og fortsatte indtil d. 1. oktober 1974, hvor både ruter og busser blev en del af Hovedstadsområdets Trafikselskab - HT. Denne og de to kommende måneders tema bliver nogle af de busser, som prægede Amagerbanens Omnibusruter de sidste år inden overgangen til HT.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: Februar 1973

AB1028-112.jpg (171 kb)

Amagerbanens vogn 1028 (Leyland/DAB LCRT 1/1 - Årgang 1963) som linje 112 på endestationen på Sundbyvester Plads. Bussen udgik af driften omkring årsskiftet 1973/1974, og den blev således afmeldt d. 21. januar 1974.

 


 

 

 

 

Foto: April 1974

AB1029-000.jpg (177 kb)

Amagerbanens vogn 1029 (Leyland/DAB LCRT 1/1 - Årgang 1963) ses her på Amagerbanens garageanlæg ved Kastrup st. i april 1974. Den udgik af driften allerede i december 1972, så på fototidspunktet var den under ophugning. Der, hvor Amagerbanens garage lå, kører i dag Metroen til Lufthavnen.

 


 

 

 

 

Foto: Februar 1973

AB1031-skolebus+1028-112.jpg (174 kb)

Vogn 1031 (Leyland/DAB LCRT 1/1 - Årgang 1963) som skolebus og vogn 1028 (Leyland/DAB LCRT 1/1 - Årgang 1963) som linje 112 på Sundbyvester Plads. Begge busser udgik af driften omkring årsskiftet 1973/1974, og begge busser blev afmeldt d. 21. januar 1974.


 

 

 

 

Foto: Juli 1973

AB1032-000.jpg (220 kb)

Når der var løb på Amager Travbane, som lå ved Løjtegårdsvej i Tårnby, udførte Amagerbanens Omnibusruter ekstrakørsel hertil fra Sundbyvester Plads. På billedet ses vogn 1032 ( Leyland/DAB LCRT 1/1 - Årgang 1964) som "Travbane-bus" inden afgang fra Sundbyvester Plads. Bussen udgik af driften omkring årsskiftet 1973/1974, og den blev afmeldt d. 21. januar 1974.


 

 

 

 

Foto: 1973

AB1034-112.jpg (272 kb)

Amagerbanens vogn 1034 (Leyland/DAB LCRT 1/1 - Årgang 1964) som linje 112 på Sundbyvester Plads. Bussen blev afmeldt d. 1. februar 1974.


 

 

 

 

Foto: Marts 1974

AB1035-030.jpg (185 kb)

Da Amagerbanen i sidste halvdel af 1960'erne skulle anskaffe nye busser, valgte man samme type, som var under anskaffelse hos Københavns Sporveje, hvilket ikke var så mærkeligt, da Amagerbanen delte direktør med Københavns Sporveje. Det var også ret praktisk, da linjerne 30, 32, 33, 34 og 35 blev kørt af både Amagerbanen og Københavns Sporveje i fællesskab. Den først leverede af disse nye busser var vogn 1035 (Leyland/DAB LIDRT 12/4 - Årgang 1967), der her ses som linje 30 på Sundholmsvej på Amager. Bussen blev d. 1. oktober 1974 overtaget af HT, som gav den nr. 2035. Den udgik af driften i april 1984.


 

 

 

 

Foto: 21. april 1974

AB1036-035.jpg (207 kb)

Vogn 1036 fra Amagerbanen ( Leyland/DAB LIDRT 12/4 - Årgang 1967) som linje 35 på Rådhuspladsen. Bussen blev pr. 1. oktober 1974 overtaget af HT som nr. 2036. Den udgik af driften i vinteren 1981.


 

 

 

 

Foto: April 1974

AB1037-035.jpg  (178 kb)

Amagerbanens vogn 1037 (Leyland/DAB LIDRT 12/4 - Årgang 1967) som linje 35 på Sundholmsvej. Bussen kom pr. 1. oktober 1974 til HT som nr. 2037. Den udgik af driften i sommeren 1982


 

 

 

 

Foto: 21. april 1974

AB1038-035.jpg (190 kb)

Amagerbanens vogn 1038 (Leyland/DAB LIDRT 12/4 - Årgang 1967) som linje 35 i Njalsgade på Islands Brygge. Bussen kom pr. 1. oktober 1974 til HT som nr. 2038. Den udgik af driften i foråret 1983.


 

 

 

 

 Foto: April 1974

AB1039-035.jpg  (239 kb)

Amagerbanens vogn 1039 (Leyland/DAB LIDRT 12/4 - Årgang 1967) som linje 35 på Peder Lykkes Vej på Amager. Bussen kom pr. 1. oktober 1974 til HT som nr. 2039. Den udgik af driften i sommeren 1982.


Tilbage til oversigt