ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

August 2010


Denne måneds tema sætter fokus på bybuskørslen før og nu i nogle af de byer, som hører under Midttrafik.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: Juli 1980

Aas049-02.jpg (138 kb)

I Jyllands største by, Århus, var det indtil oprettelsen af Midttrafik i januar 2007 kommunen, som udførte bybuskørslen under navnet Århus Sporveje. På billedet ses Århus Sporveje 049 (Leyland/DAB LIDRT 6857/4 - Årgang 1975) som linje 2 på Banegårdspladsen. Bussen udgik af driften i foråret 1988 og blev siden solgt til Køreteknisk Anlæg i Tjæreby.

 


 

 

 

 

Foto: 14. juli 2006

Aas315-16.jpg (182 kb)

Århus Sporvejes busser var oprindelig malet gule med hvide vinduespartier og gråt tag, som det ses på forrige billede. I 1993 ændredes denne bemaling på nyleverede busser , således at busserne nu blev helt gule. På billedet ses Århus Sporveje 315 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1200B - Årgang 1995) i den nye bemaling som linje 16 på Nordre Strandvej. Bussen udgik af driften i september 2008, hvor den blev givet i bytte for nye Solaris-busser.

 


 

 

 

 

Foto: 22. juli 2010

Aas147-07.jpg (200 kb)

Ved oprettelsen af Midttrafik, er det stadig Århus Sporveje - eller Busselskabet Århus Sporveje, som det nu hedder - som står for bybuskørslen, men nu som entreprenør for trafikselskabet Midttrafik. I de seneste år har Busselskabet Århus Sporveje været i gang med en større fornyelse af busparken, idet man har anskaffet en større mængde nye bybusser af mærket Solaris Urbino, og det både som almindelige 12 m-busser og som 18 m-ledbusser. På billedet ses Århus Sporveje 147 (Solaris Urbino 12 -Årgang 2008) som linje 7 i Ny Banegårdsgade.


 

 

 

 

Foto: Juli 1980

PanBus110-002.jpg (154 kb)

I Viborg har det i mange år været Pan Bus, som udførte bybuskørslen. På billedet fra sommeren 1980 ses her Pan Bus 110 (Leyland/DAB LIDRT 6857/3 - Årgang 1976) som Viborg bybus linje 2. Bussen, som også gik under navnet "Vibeke" udgik af driften i 1988.


 

 

 

 

Foto: Oktober 1999

PanBus196-702.jpg (127 kb)

Ved oprettelsen af Amtslige trafikselskaber i Danmark, kom bybusser i Viborg under trafikselskabet VAFT, men det var stadig Pan Bus, som udførte kørslen. På billedet ses således Pan Bus 196 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C Mk I - Årgang 1992) som bybuslinje 702 på Trappetorvet i Viborg. Bussen blev i 2009 solgt til Vejstruprød Busimport i Christiansfeldt.


 

 

 

 

Foto: 28. juli 2009

PanBus254-002.jpg (171 kb)

På et tidspunkt ændredes Viborg bybusser farve fra blå til den gule farve, som også kendes på f.eks. Købehavns bybusser. På billedet er det Pan Bus 254 ( Scania IL 94 IB 4x2 OmniLink/Katrineholm - Årgang 2002), der som bybuslinje 2 her ses på Randersvej i Viborg.


 

 

 

 

Foto: 28. juli 2009

PanBus326-004.jpg (164 kb)

Ved oprettelsen af nye trafikselskaber i forbindelse med kommunalreformen i 2007, blev VAFT nedlagt og delt mellem Nordjyllands Trafikselskab og Midttrafik, således at Viborg kom ind under Midttrafik. Ved oprettelsen af det nye trafikselskab blev det besluttet, at alle bybusser med tiden skulle bemales i samme gule farve, som bybusserne i Århus allerede anvendte. I 2009 anskaffede Pan Bus en række nye busser til kørsel på bybusserne i Viborg, og disse busser fremstår selvfølgelig i den nye kontraktfarve. En af disse nye busser er Pan Bus 326 (Irisbus SFR151 Crossway - Årgang 2009), der her ses som linje 4  på Trappetorvet i Viborg,


 

 

 

 

Foto: Oktober 1980

Randers102-04.jpg  (124 kb)

I Randers var det oprindelig det kommunalt ejede Randers Byomnibusser, som drev bybusserne. På billedet ses Randers Byomnibusser 102 ( Leyland/DAB LS 575-680/5 - Årgang 1977) som linje 4 i Dytmærsken. Bussen blev i 1987 solgt til DAB-Silkeborg, som videresolgte den til Hjørring Privatbaner, hvor den fik nr. 94/LM 88 328.


 

 

 

 

Foto: 30. juni 2005

Connex2949-006.jpg (142 kb)

I 2003 solgte Randers Kommune sine bybusser til Connex. I mellemtiden var busserne i byen blevet gule, men man bevarede dog den grønne farve i "skørtet" forneden på busserne, som det ses på billedet af Connex 2949 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C - Årgang 1995), der som linje 6 er på vej ud fra Randers Rutebilstation. Bussen havde hos Randers Byomnibusser nr. 151. I 2007 opgav Connex, som nu hed Veolia, at drive buskørsel i Danmark, og selskabets ruter og busser overgik herefter til Arriva. Bus 2949 kom til også til Arriva, hvor den fik nr. 9017.


 

 

 

 

 Foto: 23. juli 2010

Nobina6235-005.jpg  (155 kb)

Ved Midttrafiks førte udbud af kørslen på Randers bybusser, blev kørslen vundet af Nobina, som har indsat en række nye busser i driften, og disse busser er selvfølgelig i Midttrafiks nye kontraktfarve for bybusser. På billedet ses Nobina 6235 (Scania K 230UB 4x2 OmniLink/Slupsk - Årgang 2010) som linje 5 på Randers Rutebilstation.


 

 

 

 

Foto: 7. juli 1998

Unibus81-003.jpg (98 kb)

I Silkeborg kørtes bybusserne i en del år af Kaj Ove Smed. I 1998 solgte han imidlertid sit firma til Unibus Rutetrafik, som derved overtog bybuskørslen. På billedet ses Kaj Ove Smeds vogn 81, som netop var overtaget af Unibus med samme intern-nr. (MAN/DAB-Silkeborg 15-1200C Mk II - Årgang 1995). Bussen holder her ved Bybusterminalen ved Torvet i Silkeborg som linje 3. Da Unibus i 1999 blev opkøbt af Arriva, kom bussen til dette selskab, men samme år vandt Combus kørslen på Silkeborgs bybusser, og atter en gang skiftede bussen ejer. Hos Combus fik den nr. 8384. Dette nummer beholdt den, da Arriva i 2001 genvandt kørslen og dermed bussen.

 


 

 

 

 

Foto: 27. juli 2010

Arriva4311-004.jpg (164 kb)

Arriva 4311 (MAN/DAB-Silkeborg 15-1200C Mk II - Årgang 1995) som Silkeborg bybus linje 4 på Bybusterminalen. Bussen blev oprindelig anskaffet af Aalborg Omnibus Selskab som nr. 311 til kørsel på bybusserne i Aalborg. I 2000 blev den overtaget af Combus, og det var ved den lejlighed den fik nr. 4311. I 2001 kom bussen til Arriva med samme nummer. Senest har den kørt hos en ukendt ejer med registreringsnummer XC 97 310.

 


 

 

 

 

Foto: 27. juli 2010

PanBus8310-006.jpg (171 kb)

I 2008 overtog Pan Bus bybuskørslen i Silkeborg og indsatte nye busser i den nye kontraktfarve i driften. Pan Bus 8310 (MAN EL283 Lion's City T - Årgang 2008), der her ses på Bybusterminalen, som linje 6, var en af disse busser.

 


 

 

 

 

Foto: August 1973

DSB283-001.jpg (185 kb)

I Herning var det i mange DSB Rutebiler, som udførte kørslen på bybusserne. På billedet ses DAB Rutebiler 283 (Volvo B 58-55/Aabenraa - Årgang 1970) som linje 1 på vej fra Birk ad Silkeborgvej ind mod Hernings Centrum,

 


 

 

 

 

Foto: 9. juli 2002

Arriva7208-007.jpg (150 kb)

I de senere år har det været Arriva, som drev bybuskørslen som entreprenør for HOT, under hvilket navn Herning Kommune administrerede den offentlige trafik i byen. Arriva 7208 (Volvo B 10BLE-60/Aabenraa - Årgang 1994) som linje 7. Bussen blev oprindelig leveret til DSB Rutebiler som nr. 391. Kort efter blev den omnummereret til nr. 2391. I 1998 overtog Unibus Rutetrafik både kørslen i Herning og bussen, som ved den lejlighed fik nr. 7208. Den kom til Arriva i 1999, da Arriva opkøbte Unibus. I 2006 blev den solgt til Vejstruprød Busimport.

 


 

 

 

 

Foto: 27. juli 2010

Arriva2859-005.jpg (184 kb)

I dag er set stadig Arriva, som kører Hernings bybusser, men nu foregår det under trafikselskabet Midttrafik. Byen fik i 2003 nye OmniLink-busser, og det er stadig dem, som udfører kørslen, omend de for nylig er blevet malet om fra den hvide HOT-bemaling til Midttrafiks nye gule kontraktfarve. På billedet er det Arriva 2859 ( Scania CL 94 UB 4x2 OmniLink/Slubsk - Årgang 2003), der her kommer ad Østergade som linje 5.

 


 

 

 

 

Foto: Juni 1999

Combus2331-001.jpg (150 kb)

Også i Horsens var det i mange år DSB Rutebiler, som udførte bybuskørslen. I 1995 tog dette firma dog navneforandring, og kom i stedet til at hedde Combus A/S. På billedet ses Combus 2331 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C Mk I - Årgang 1992) som linje 1 i Nørregade. Bussen var oprindelig blevet leveret til DSB som nr. 331. I 2001 solgte Staten Combus til Arriva, som dog delte både ruter og busser med Connex. Bybusserne i Horsens blev herefter drevet af Connex, som bl.a overtog denne bus. Efter endt tjeneste i Horsens, blev bussen flyttet til København, hvor den fik nr. 52 og blev benyttet til skolebuskørsel i Gentofte Kommune.

 


 

 

 

 

Foto: 14. februar 2006

Wulff3301-008.jpg (164 kb)

Horsens ligger i det gamle Vejle Amt, hvilket også betyder, at det indtil kommunalreformen i 2007 var Vejle Amts Trafikselskab, VAT, som bybuskørslen sorterede under. I 2002 vandt Wulff Bus kørslen i byen og indsatte nye grønne bybusser i driften. På billedet ses Wulff Bus 3301 (Volvo B 12BLE-60/Aabenraa 8500LE - Årgang 2002) som linje 8 i Kongensgade med Banegården i baggrunden.

 


 

 

 

 

Foto: 17. juli 2008

Wulff3279-004.jpg (150 kb)

I dag er det Midttrafik, som udbyder kørslen på bybusserne i Horsens. Der kører også stadig grønne busser med navnet Wulff bus på fronten rundt i byen, selv om det faktisk er Arriva, som ejer busserne og driver ruterne. I dag er det kun et spørgsmål om tid, før der også kommer gule busser i Horsens, for det sker ved næste kontraktfornyelse. Arriva (Wullf Bus) 3279 ( Volvo B 12BLE-60/Aabenraa 8500LE - Årgang 2002) ses her som linje 4 i Sønderbrogade. Bussen er i dag flyttet til Movia-området, hvor den kører som Arriva 5806

 


Tilbage til oversigt