ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Juli 2010


I 1982 udviklede DAB i Silkeborg det såkaldte serie VII-karosseri, som de næste 20-25 år var et markant indslag i det danske gadebillede. Serie VII-karosseriet blev i årenes løb bygget på henholdsvis Leyland-, DAF-, Scania- og Volvo-chassier. Leyland-busserne blev benævnt serie 7, mens de fleste af de andre busser blev benævnt serie 12. HT fik dog en række busser med Leyland-chassiser, som blev benævnt serie 8. Serie VII-karosseriet blev også anvendt på en række ledbusser. Juli måneds tema er 3. del af en serie om busser rundt omkring i Danmark med DAB's serie VII-karosseri.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: 15. oktober 1986

DBR JL92246-117.jpg (132 kb)

De Blaa Rutebiler v/ Lars Iversen drev oprindelig en rute fra hjørnet af Allegade og Roskildevej på Frederiksberg til Rødovre, men i firmaets seneste år drev man ruter i og omkring Taastrup. På billedet ses JL 92 246 fra De Blaa Rutebiler (Leyland/DAB 7-1200B - Årgang 1984) som Taastrup bybus linje 117 ved Taastrup st. Da HT i 1990 begyndte at udbyde sine ruter, ophørte De Blaa Rutebiler som HT-entreprenør. Bussen blev herefter overtaget af City-Trafik, der dog straks solgte bussen videre til DAB-Silkeborg.

 


 

 

 

 

Foto: Maj 1990

MO10-552.jpg (150 kb)

Møns Omnibusser 10 (Scania K 93/DAB-Silkeborg 7 - Årgang 1990) er et eksempel på DAB's serie VII-karosseri bygget på et Scania-chassis. Bussen ses her som HT/STS-linje 552 på Køge st. I 1996 blev den solgt til LF-Bus, hvor den fik nr. 533. Da LF-Bus i 1997 gik konkurs, fortsatte bussen med samme nummer hos NyBus.

 


 

 

 

 

Foto: Juli 1998

Nygaard NN89465-313.jpg (161 kb)

Nygaards Rute- og Turistbusser NN 89 465 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1200L - Årgang 1993) som Århus Amts linje 313 på Chr. d. 8. Vej i Silkeborg. Bussen kom senere til Sørens Rejser, Kjellerup som nr. 1. Herfra blev den på et tidspunkt overtaget af Bent Thykjær og fik nr. 156.


 

 

 

 

Foto: April 1997

Svidt49-131.jpg (108 kb)

Svidt A/S Rutebiler 49 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1200L - Årgang 1992) som Århus Amts linje 131 i Nordby på Samsø. Bussen blev i 1999 overtaget af Wulff Bus som nr. 131. Da Wulff Bus blev overtaget af Arriva, fik bussen nr. 3134.


 

 

 

 

Foto: 7. juli 1998

VN01-012.jpg (113 kb)

De Grønne Busser, Hinnerup - vogn 1 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1200L - Årgang 1991) som Silkeborg Nærtrafiks linje 12 på Bybusterminalen ved Torvet i Silkeborg. Bussen blev i 1999 overtaget af Combus som nr. 8398. Med dette nummer kom den i 2001 til Arriva. I 2007 blev den solgt til Østbornholms Lokaltrafik.


 

 

 

 

Foto: 1988

Ostbanen138-253.jpg (125 kb)

Østbanen 138 (Leyland/DAB 7-5-TL11/3 - Årgang 1983), der her ses på Køge st. som HT/STS-linje 253, var en af de tidligste byggede busser med DAB's serie VII-karosseri. Bussen blev oprindelig leveret til Skjern Rute & Turistfart som nr. 2. Den kom via DAB-Silkeborg til Østbanen i september 1987. I 1999 blev den solgt til Tommerup Turistfart. I slutningen af 2004 blev den atter solgt - denne gang til en ukendt ejer i Odense SV. Her kørte den med registreringsnummer TM 89 234. 


 

 

 

 

Foto: Juli 1996

Abildskou025-888.jpg (88 kb)

Da Abildskou Rutebilers linje 888 (Valby - Århus) blev overført med Mols-Liniens konventionelle færger via Sjællands Odde - Ebeltoft, anvendte man ledbusser på ruten. Vogn 25 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1800L - Årgang 1993) kørte som oftest på Århus Amts linje 117, men med jævne mellemrum kunne den også opleves på fjernbusrute 888. På billedet ses bussen netop ankommet til Valby st., og som det ses, var den forsynet med DAB's turistbusfront med høj forrude. I 1999 blev den solgt til De Grønne Busser, Hinnerup, hvor den fik nr. 34. Herfra blev den i begyndelsen af 2004 solgt til Sørens Rejser, Kjellerup.


 

 

 

 

Foto: 1982

Smed50-000.jpg  (158 kb)

Kaj Ove Smed 50 (Leyland/DAB 7-31-TL11/4 - Årgang 1982), der her ses udstillet ved Hotel Scandinavia i København, var en prototype på Serie VII i ledbusudgaven. Den har således kørt som prøvebus hos Møns Omnibusser, inden den kom til bybusserne i Silkeborg. I 1988 blev den overtaget af Unibus og i 2000 blev den eksporteret til MPK Olsztyn, Polen - nr. 1032/NO00563.


 

 

 

 

Foto: 

Frc LH94569-002.jpg (102 kb)

Fredericia Omnibusser LH 94 569 (Leyland/DAB 7-1800B - Årgang 1987) som Fredericia bybus linje 2S ved Banegården i Fredericia. Bussen blev 1994 overtaget af City-Trafik, hvor den fik nr. 116. I 1996 kom den til Bus Danmark som nr. 3033. Da Bus Danmark i 1999 blev opkøbt af Arriva, fulgte bussen med - stadig som nr. 3033. I 2000 blev den eksporteret til MKP Olsztyn, Polen - nr. 1033/ONG5313


 

 

 

 

 Foto: 3. juli 2005

Connex2056-000.jpg  (83 kb)

Connex 2056 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1800L - Årgang 1990), der her er fotograferet ved Odder st., blev anskaffet af Møns Omnibusser som nr. 12, og kørte under navnet "Prins Jørgen". I 1996 blev den solgt til LF-Bus, hvor den fik nr. 536. Dette nummer beholdt den, da den i 1997 blev overtaget af NyBus. Herfra kom den senere til Linjebus/Connex. I 2007 blev den eksporteret  til Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Zielona Góra sp. z o.o., Polen


Tilbage til oversigt