Foto: 4. juni 2003 |
Arriva0209-000.jpg
(276 kb) Arriva 209 (Leyland/DAB 7-1200L - Årgang 1986) holder her parkeret på Bellahøj i København. Bussen stammer fra Vestbus, som Arriva overtog i 2002.
|
Foto: Juni 1987 |
BBC52-334.jpg
(269 kb) Birkerød Bus Compagni fik i sine leveår leveret en række Leyland-bybusser med DAB's serie VII-karosseri. På billedes ses således Birkerød Bus Compagni 52 (Leyland/DAB 7-1200B - Årgang 1986) som HT-linje 334 i Farum. I 1994, hvor Birkerød Buscompagni sluttede sin virksomhed, overgik bussen til Fjordbus og fik her nr. 26. Den blev senere omnummereret til nr. 7426. I 1992 blev bussen i øvrigt forsøgsvis ombygget, så den kunne køre på flaskegas.
|
Foto: 19. oktober 2002 |
Connex6005-005.jpg
(308 kb)
Connex - det tidligere Linjebus - anskaffede i 1992 en række busser af mærket Volvo B 10M-60 med DAB's serie VII-karosseri. En af dem var vogn 6006 (Volvo B 10M-60/DAB VO-1200B - Årgang 1992). der her ses som HT-linje 5 på denne linjes sidste driftsdag. Billedet stammer fra linje 5's endestation ved Formosavej på Amager. Dagen efter var linjerne 2 og 5 erstattet at linje 2A og 5A, som var begyndelsen på HT's nye stambusnet, eller A-busnettet, som det i dag kaldes. Vogn 6005 blev i 2005 eksporteret til Atko Group, Estland. |
Foto: 15. maj 2002 |
Funch
KR95729.jpg (270 kb) Funchs Turisttrafik KR 95 729 (Leyland/DAB 7-1200L - Årgang 1986) fotograferet i Hambrosgade i København ud for Politigården. Bussen blev oprindelig anskaffet af Brændekildes Rutebiler som nr. 67. I slutningen af 1996 kom den til City-Trafik som nr. 467. Herfra er den siden kommet til Funchs Turisttrafik. |
Foto: 23. september 2005 |
HDB108-575P.jpg
(178 kb) Holger Danske Bustrafik 108 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1024L - Årgang 1990) er et eksempel på den korte udgave af en bus med DAB's serie VII-karosseri. Bussen, der her ses som HT-linje 575P ved Hillerød st., blev oprindelig anskaffet af Ruth & Holgers Taxi, Voerladergård. I 1994 blev den overtaget af Holger Danske Bustrafik. Den er senere kommet til Kibæk Turisttrafik, hvor den har fået intern-nr. 4. |
Foto: Juli 1984 |
HT1633-161.jpg
(289 kb) HT fik i 1984 leveret en række Leyland-bybusser med DAB's serie VII-karosseri, som dog fik betegnelsen "serie 8". En af disse var vogn 1633 ( Leyland/DAB 8-1200B - Årgang 1984), der her ses som HT-linje 161 på endestationen ved Friheden st. Bussen udgik af driften i 1996. |
Foto: April 1989 |
HT1781-011.jpg
(244 kb) Serie VII-karosseriet blev også bygget på Scania N 112CLB-chassiser, og den type busser anskaffede HT en række af. En af disse var nr. 1781 (Scania N 112 CLB/DAB serie 7 - Årgang 1987), der her ses i Hammerichsgade i København som daværende HT-linje 11. Da HT's Busdivision blev til Bus Danmark, fulgte bussen med, og det gjorde den også, da Arriva i maj 1999 overtog Bus Danmark. I november 1999 udgik bussen af almindelig drift, men blev herefter i en periode anvendt til indøvelseskørsel. |
Foto: 12. juli 2002 |
Krogh
NV93409-914x.jpg (323 kb) Bendt Krogh, Rakkeby anvendte i perioden 2001-2005 denne DAF/DAB-Silkeborg 12-1200T - Årgang 1994 med registreringsnummer NV 93 409. Billedet stammer fra Århus Rutebilstation, hvor bussen var indsat på det jyske X-busnet som linje 914x. Bussen var ikke uvant med at befinde sig i Århus, da den oprindelig stammede fra det århusianske firma Abildskou A/S, hvor den havde nr. 116. I 2005 blev den solgt til Snedsted Rute- og Turistbusser. |
Foto: Maj 1986 |
Kg12-501.jpg
(266
kb) Thorkils Rutebiler i Køge nåede i sine sidste driftsår at anskaffe et par serie VII-busser. På billedet ses firmaets vogn 12 ( Leyland/DAB 7-1200B - Årgang 1986) som Køge bybus - HT-linje 501 ved Køge st. I 1990, hvor Linjebus vandt nogle af de første udliciterede HT-ruter, betød det samtidig et farvel til Thorkils Rutebiler, som afhændede sine busser til netop Linjebus. Vogn 12 fik nr. 8555, og man kunne nu i stedet opleve den på ruter i Roskilde-området. I 1994 blev den omnummereret til nr. 6555. Den udgik af driften i 1998, hvor den blev eksporteret til Vilnava, Vilnius-Litauen. |
Foto: Juli 1999 |
Linjebus0090-102.jpg
(218 kb) Efterhånden som udliciteringerne af busruter rundt omkring i Danmark tog fart, udskilte de fleste af Danmarks privatbaner deres buskørsel i selvstændige selskaber, eller også frasolgte de busdriften. Odderbanen, HHJ, valgte det sidste og frasolgte sin busdrift til Linjebus, som derved begyndte sin virksomhed i Østjylland. Linjebus overførte i 1999 denne bus ( DAF/DAB-Silkeborg 7-1200B - Årgang 1989) fra HT-området til Østjylland, malede den i HHJ's farver og gav den nr. 90. Oprindelig blev den leveret til Strøby Turistfart, hvor den havde intern-nr. 3. I 1990 overtog Linjebus den som nr. 8561. Dette nummer ændredes i 1994 til 6561. I 2004 blev bussen eksporteret til PKS Nowy Sacz, Polen - (N00015). På billedet ses Linjebus 90 som Århus Amts linje 102 på Århus Rutebilstation. |
Foto: 10. juli 2003 |
Monsted
SN96545-051.jpg (290 kb) Endnu et eksempel på en Volvo-bus med DAB's serie VII-karosseri er denne bus fra Mønsted Turistbusser med registreringsnummer SN 96 545 (Volvo B 10M-60/DAB-Silkeborg VO1200L - Årgang 1990). Især DSB Rutebiler fik leveret en hel del busser af denne type, og bussen på billedet stammer netop fra DSB Rutebiler, hvor den havde nr. 2224 - oprindelig nr. 224. Den kom til Mønsted Turistbusser i 2003, og på det tidspunkt havde DSB Rutebiler for længst skiftet navn til Combus A/S. I 2007 blev bussen overtaget af De Blaa Busser, Skive. På billedet ses den i Viborg som VAFT-linje 51 kort efter, at Mønsted Tursistbusser havde overtaget den fra Combus. |
Foto: Juli 1995 |
Papuga13-301.jpg
(149 kb) Papuga Bus 13 ( DAF/DAB-Silkeborg 12-1200B - Årgang 1992) som VAT-linje 301 på Kolding Rutebilstation. I 1996 blev bussen overtaget af Combus og fik ved den lejlighed nr. 8127. Den blev senere overført til HT i København og blev derfor omnummereret til nr. 5274. Dette nummer beholdt den, da Connex, det tidligere Linjebus, i 2001 overtog en mængde ruter i forbindelse med salget af Combus. Den udgik af driften i starten af 2004. |
Foto: 18. juli 2005 |
SES61-070.jpg
(127 kb) SES Buslinier 61 (Leyland/DAB-Silkeborg 7-1200L - Årgang 1988) som NT-linje 70 ved Aalborg Busterminal. Bussen stammer oprindelig fra Vestsallings Buslinier. |
Foto: Juli 1996 |
Smed63-008.jpg
(138 kb) DAB-bussernes "hjem-by" er Silkeborg, så hvad er mere naturligt, end at Silkeborgs bybusser stammer fra byens egen busfabrik. På billedet ses Kaj Ove Smeds vogn 63 (Leyland/DAB 7-1200B - Årgang 1986) som Silkeborg bybus-linje 8 på Bybusterminalen ved Torvet. Da Kaj Ove Smed senere solgte sit firma til Unibus, fulgte bussen med. |
Foto: Juli 1995 |
Vejle46-003.jpg
(183 kb) Også på Vejles bybusser har man anvendt busser med DAB's serie VII-karosseri. På billedet er det Vejle Bustrafik 46 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1200B - Årgang 1991), der som linje 3 ankommer til Banegården iklædt totalreklame for Stimorol. I 1995 blev den overtaget af Unibus som nr. 46, men allerede i 1996 kom den til Bus Danmark og fik nr. 3017. I 1999 overtog Arriva bussen, som i 2002 eksporterede den til Koszalin, Polen. |
Foto: 10. juli 2003 |
Aas295-08.jpg
(282 kb) Århus Sporveje anskaffede sig bustypen med bagdøre i stedet for midterdøre. På billedet ses Århus Sporveje 295 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1200B - Årgang 1992) som linje 8 på endestationen på Dalgas Avenue ved Tangkrogen i Århus. Hvor det hvide hus i baggrunden ligger, lå tidligere Århus Sporvejes sporvognsremise. Vogn 295 udgik af driften i september 2007, hvorefter den blev eksporteret til PKS Nowy Sacz, Polen - KN39636. |
Foto: 8. juli 2005 |
Aas411-06.jpg
(251 kb) I Århus anskaffede man også 18 bybusser med serie VII-karosseri i ledbusudgaven (nr. 401-418). På billedet ses en af disse, nr. 411 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1800B - Årgang 1991) som linje 6 på Park Alle ud for Århus Rådhus. Denne bus blev i øvrigt slemt beskadiget i juni 2000, da den i jernbaneoverskæringen på Vestre Strandalle blev ramt af Grenåbanens tog. Bussen blev dog genopbygget, og den udgik først af driften i 2006. |