ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Maj 2010


I 1982 udviklede DAB i Silkeborg det såkaldte serie VII-karosseri, som de næste 20-25 år var et markant indslag i det danske gadebillede. Serie VII-karosseriet blev i årenes løb bygget på henholdsvis Leyland-, DAF-, Scania- og Volvo-chassier. Leyland-busserne blev benævnt serie 7, mens de fleste af de andre busser blev benævnt serie 12. HT fik dog en række busser med Leyland-chassiser, som blev benævnt serie 8. Serie VII-karosseriet blev også anvendt på en række ledbusser. Maj måneds tema er 1. del af en serie om busser rundt omkring i Danmark med DAB's serie VII-karosseri.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: 31. juli 2007

Allinge Turist01-000.jpg (157 kb)

Allinge Turist - vogn 1 ( DAF/DAB-Silkeborg 12-1200L - Årgang 1985) holder hed ud for BAT's hovedkontor i Det røde Pakhus på Snellemark i Rønne. Bussen blev oprindelig leveret til Torstensens Rutebiler, Hjerting. I slutningen af 1987 blev den solgt til Strandgaards Rutebiler i Varde. Her fik den intern-nr. 28. Den blev herefter solgt til DAB-Silkeborg, som bl.a. anvendte den som lånevogn. I 1991 var den således lånevogn hos Thinggaards Rutebiler og i 1992 kom den for en stund tilbage til Strandgaards Rutebiler som lånevogn. I perioden 1993-1996 tilhørte den Gudhjem Bus. Herfra overtog Allinge Turist den i 1996. Serie VII-karosseriet leveredes både med enkelte forlygter og dobbelte forlygter, som bussen her på billedet. Udgaven med de dobbelte forlygter blev hurtigt kaldt "Den jyske front", fordi det primært var jyske vognmænd, der anskaffede busser med denne front.

 


 

 

 

 

Foto: 13. juli 2004

Arriva2344-077.jpg (163 kb)

DSB Busser fik i årenes løb leveret en større antal Volvo B 10M-60 busser leveret med DAB's serie VII-karosseri. Da Arriva i 2001 købte DSB Busser, som i mellemtiden havde skiftet navn til Combus, fulgte en hel del af disse busser med. En af disse var vogn 2344 (Volvo B 10M-60/DAB-Silkeborg VO-1200L - Årgang 1992), der her holder ved Herning st. som Ringkjøbing Amts linje 77.

 


 

 

 

 

Foto: 1. juli 2005

BilXperten JR95666.jpg (181 kb)

BilExperten JR 95 666 (Leyland/DAB 7-1024L - Årgang 1984) er et eksempel på en af de korte udgaver af DAB-bussen. Mens de fleste busser, som blev leveret med serie VII-karosseriet, havde en længde på 12 meter, er denne bus kun 10,24 m lang. Bussen blev oprindelig anskaffet af Strandgaards Rutebiler som nr. 5. I 1994 kom den til Kongerslev Rute- og Turistbusser for siden at havne hos BilExperten.  Bussen er her fanget på Viborgvej i Århus.


 

 

 

 

Foto: 20. juli 2005

Burskov15-203.jpg (195 kb)

Burskovs Rutebiler 15 ( DAF/DAB-Silkeborg 12-1200L - Årgang 1995) som NT-linje 203 på vej ud fra Hjørring Busterminal. Bussen blev oprindelig leveret til Hallund Rute- og Turistbusser, men blev meget kort tid herefter overtaget af Burskovs Rutebiler.


 

 

 

 

Foto: 30. juni 2005

Connex2409-214.jpg (164 kb)

Som tidligere nævnt, anskaffede DSB Busser et større antal Volvo B 10M-60 busser med DAB's serie VII-karosseri. Da DSB/Combus i 2001 blev solgt til Arriva, besluttedes det at dele de overtagne ruter med Connex, og derved fik også dette selskab et større antal busser med serie VII-karosserier med i købet. På billedet ses Connex 2409 (Volvo B 10M-60/DAB-Silkeborg VO-1200L - Årgang 1994) som Århus Amts linje 214 på Randers Rutebilstation. I 2007 blev bussen solgt til Arriva, hvor den fik nr. 8596. Arriva havde den i drift til 2008, hvor den blev solgt til PP Busselskab. Her fik den registreringsnummer XE 95 985.


 

 

 

 

Foto: Juni 1998

CT0516-000.jpg (160 kb)

City-Trafik 516 ( DAF/DAB-Silkeborg 12-1200B - Årgang 1990) som festivalbus i anledning af Roskilde Festival 1998 Bussen, der er et eksempel på bybusudgaven af serie VII-karosseriet, holder her og afventer festivalgæster ved Roskilde st. Den blev oprindelig leveret til Oluf Larsen, Slagelse, hvor den  havde nr. 57. Siden kom den til Bustrafikken, Slagelse som nr. 316. Herefter kom den til Korsør bybus v/ Evald Kristensen, i hvis bemaling den fremtræder på billedet. I 1997 blev den overtaget af City-Trafik. 


 

 

 

 

Foto: September 1998

CT2016-032.jpg  (136 kb)

En anden bus, som City-Trafik har overtaget, var vogn 2016 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1200B - Årgang 1991), der her ses på HT-linje 32 i Vester Voldgade i København. Bussen blev oprindelig anskaffet af Skanderborg Busselskab som nr. 5. Da City-Trafik i 1993 overtog kørslen på bybusserne i Skanderborg, fulgte bussen med og fik nr. 16. I 1998 var den i en kort periode udlånt til Bus Danmark i København, og da bussen herefter blev i København, blev den hos City-Trafik omnummereret til nr. 2016 for at passe ind i HT's nummersystem. I 2003 udgik bussen af driften, men først i 2005 blev den solgt til Københavns Bushandel. Herfra blev den i 2006 eksporteret til PKM Gliwice i Polen. Her fik den nr. 118.


 

 

 

 

Foto: Juli 1997

Dania2168-238.jpg (166 kb)

Dania Bustrafik 2168 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1200L - Årgang 1991) som Århus Amts linje 238 på Randers Rutebilstation. Denne bus blev oprindelig anskaffet af Smeds Turist Trafik som nr. 113. Herfra kom den på et tidspunkt til Fabers Buslinier som nr. 68. I 1995 blev den overtaget af Dania Bustrafik som nr. 2168. Den har siden været hos Combus som nr. 8264 og hos Sørens Rejser, Kjellerup som nr. 14. I 2002 kom den til Skjern Rute- og Turistfart med registreringsnummer SJ 94 227


 

 

 

 

 Foto: Oktober 1999

DBB35-050.jpg  (148 kb)

De Blaa Busser, Skive - vogn 35 (Leyland/DAB 7-1200L - Årgang 1986) som VAFT-linje 50 på Trappetorvet i Viborg.


 

 

 

 

 Foto: Juli 1995

De Gule Busser,Viborg ML93821.jpg  (139 kb)

De Gule Busser, Viborg ML 93 821 ( Leyland/DAB 7-1200L - Årgang 1986) på Trappetorvet i Viborg. Den høje forrude, som er ført helt op til tagkanten, var egentlig forbeholdt turistbusudgaven af serie VII-karosseriet, men en hel del rutebiler fik også den høje forrude. Bussen på billedet blev oprindelig anskaffet af Dito's Turistfart som nr. 230. Den kørte da som såkaldt Ic-bus fra Sjælland til Odense og var navngivet "J.W. Darr". I 1991 blev den solgt til Møns omnibusser som nr. 40. De Gule Busser i Viborg købte bussen fra Møns Omnibusser i 1996. Den er siden kommet til Solsidens Turistfart i Nørresundby.


 

 

 

 

 Foto: Juli 1992

DHB8717-388.jpg  (149 kb)

De Hvide Busser 8717 ( DAF/DAB-Silkeborg 12-1200B - Årgang 1991) som HT-linje 388 ved Helsingør st. Bussen var den første bus, som blev leveret til De Hvide Busser i gul HT-bemaling, men som det ses på billedet, fik entreprenørerne dengang lov til at "reklamere" for sig selv i tagkanten. 


 

 

 

 

 Foto: Marts 1996

Dito239-015.jpg  (137 kb)

Dito Bus 239 ( DAF/DAB-Silkeborg 12-1200L - Årgang 1990), som VT-linje 15 ved Holbæk st.


 

 

 

 

 Foto: Juni 1992

DSB1989-831.jpg  (166 kb)

Vi har tidligere set eksempler på DSB busser, som var blevet overtaget af Arriva eller Connex, men her er den "ægte" vare. DSB Bussers vogn 989 ( Volvo B 10M-60/DAB-Silkeborg VO-1200L - Årgang 1984) som FynBus-linje 831 i Odense. I 1994 blev bussen omnummereret til nr. 1989. Den blev aldrig overtaget af hverken Arriva eller Connex, da den udgik af driften i 2000, hvorefter den kom til Køreteknisk Anlæg, Ellested.


 

 

 

 

 Foto: 30. juni 2005

Faarup39-014.jpg  (163 kb)

Faarup Rute- og Turistbusser 39 (DAF/DAB-Silkeborg 12-1200B - Årgang 1990) som Randers Lo9kaltrafiks linje 14 på Randers Rutebilstation. Bussen, som er et eksempel på bybusversionen med dørplacering 2-0-2, blev oprindelig leveret til Randers Byomnibusser, hvor den havde nr. 139.


 

 

 

 

 Foto: 29. juli 2004

Gudhjem Bus NR96470-002.jpg  (148 kb)

Gudhjem Bus NR 96 470 ( Leyland/DAB 7-1024L - Årgang 1988) som BAT-linje 2 på Rønne Havn. Denne 10,24 m lange bus blev oprindelig anskaffet af Stevns Turistfart. Den kom til Gudhjem Bus i 1994, og den lyder navnet "Vips"


Temaet om busser med DAB's serie VII-karosseri fortsætter i næste måned.


 

Tilbage til oversigt