Foto: Oktober 1980 |
Randers102-04.jpg
(162 kb) Busserne fra det kommunalt ejede Randers Byomnibusser kunne oprindelig kendes på den karakteristiske grønne og hvide bemaling. Her er det Randers Byomnibussers vogn 102 (Leyland/DAB LS 575-680/5 - Årgsng 1977) som linje 4, der optager passagerer i Dytmærsken i Randers. Bussen blev i 1987 solgt til Hjørring Privatbaner, hvor den fik intern-nr. 94 og registreringsnummer LM 88 328.
|
Foto: 12. februar 2003 |
Randers138-10.jpg
(171 kb)
Senere fik bybusserne i Randers den gule farve, som kendes fra bl.a. Hovedstadsområdet. På billedet ses Randers Byomnibusser 138 ( DAF/DAB-Silkeborg 12-1200B - Årgang 1990) som linje 10 i denne gule bemaling på Randers Rutebilstation. Bussen blev i juni 2003 solgt til Faarup Rute- og Turistbusser, hvor den fik nr. 38. |
Foto: 16. juli 1998 |
Randers148-05.jpg
(160 kb) Siden er den gule farve på busserne blevet bibeholdt, men som det ses på billedet af Randers Byomnibusser 148 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C - Årgang 1993), har busserne nu fået tilføjet den oprindelige grønne farve forneden. Bussen, der her ses som linje 5 i Dytmærsken, blev i efteråret 2000 solgt til RiBus, hos hvem den fik nr. 53. |
Foto: 16. juli 1998 |
Randers155-04.jpg
(163 kb) Randers Byomnibusser 155 (Volvo B 10L-60/Aabenraa 2000NL - Årgang 1996) som linje 4 på Randers Rutebilstation. I juni 2003 udliciteredes bybuskørslen i Randers. Denne udlicitering blev vundet af Connex, som herefter overtog både kørsel og busser. Bussen på billedet fik nr. 2933 hos Connex. Da Connex, som i mellemtiden havde skiftet navn til Veolia, i 2008 besluttede, at man ikke mere vil drive buskørsel i Danmark, blev busserne og ruterne overtaget af Arriva, og bussen blev omnummereret til nr. 8608. Den udgik af driften i 2008. |
Foto: 6. juli 2006 |
Connex2929-006.jpg
(162 kb) I den periode, hvor Connex/Veolia kørte Randers bybusser, anskaffedes et mindre antal nye busser. En af disse er vogn 2929 (Volvo B 12BLE-60/Aabenraa 8500LE - Årgang 2003), som her ses på Randers Rutebilstation som linje 6. Bussen blev i efteråret 2008 overtaget af Arriva, hvor den fik nr. 8604. |
Foto: 6. juli 2006 |
Connex2938-005.jpg
(172 kb) En af de busser, som Connex overtog fra Randers Byomnibusser, var nr. 2938 (Volvo B 10L-60/Aabenraa 2000NL - Årgang 1997), der her ses som linje 5 på Strømmen ved Randersbro. Hos Randers Byomnibusser havde vognen nr. 160. I efteråret 2008 blev den overtaget af Arriva og fik nr. 8613. Den udgik af driften i 2008. |
Foto: 12. juli 2007 |
Veolia2954-005.jpg
(176 kb) En anden nyanskaffelse, som Veolia indsatte i Randers, var nr. 2954 (Volvo B 7RLE-60/Säffle 8500LE - Årgang 2007), der her ses som linje 5 på Randersbro. Også denne bus blev overtaget af Arriva, hvor den fik nr. 8624 |
Foto: 27. juli 2009 |
Arriva2995-003.jpg
(139
kb) Også Arriva har indsat nyanskaffede busser i driften i Randers. På billedet er det Arriva 2995 (Volvo B 7RLE-60/Säffle 8500LE - Årgang 2007), der som linje 3 er på vej til at forlade Randers Rutebilstation. Bussen var dog ikke helt ny, da Arriva indsatte den i driften i Rander, idet Arriva tidligere har haft den til låns til brug på nogle Movia-linjer i København. |
Foto: 11. juli 2008 |
Arriva8601-002.jpg
(139 kb) Arriva 8601 (Volvo B 7RLE-60/Säffle 8500LE - Årgang 2006) som linje 2 på Randers Rutebilstation. Bussen er overtaget fra Veolia, hvor den havde nr. 2926. |
Foto: 11. juli 2008 |
Arriva8617-003.jpg
(147 kb) Arriva 8617 (Volvo B 10L-60/Aabenraa 2000NL - Årgang 1998) som linje 3 på Randers Rutebilstation. Bussen blev oprindelig anskaffet af Randers Byomnibusser som nr. 165. Da den i 2003 kom til Connex, fik den nr. 2942. Arriva overtog bussen i efteråret 2007. |
Når kontrakterne fra Midttrafiks 14. udbud træder i kraft, skal alle nyanskaffede bybusser være lakeret i Midttrafik-design, hvilket er identisk med den gule farve, som bybusserne i Århus også anvender. Concordia Bus overtager imidlertid 11 busser fra Arriva, og disse busser må beholde det gule/grønne Randers-design. De seks ældste busser falder dog for kontraktens alderskrav allerede efter cirka 8 måneder og skal således hurtigt udskiftes.