ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

August 2009


Trafikselskabet Movia blev skabt som et barn af kommunalreformen, der trådte i kraft d. 1. januar 2007. De nye trafikselskab, som dækker hele Sjælland, Lolland, Falster og Møn, er en sammenslutning af de tidligere trafikselskaber HUR Trafik, Storstrøms Trafikselskab og Vestsjællands Trafikselskab. I denne måneds tema koncentrerer vi os dog kun om busser, som kører i Københavnsområdet. 


Billeder:

 

 

 

 

Foto: 2. januar 2009

Anchersen3204-865.jpg (172 kb)

Efter kommunalreformens ikrafttræden er det de enkelte kommuner, som bestemmer omfanget af den kollektive trafik i egen kommune. Således er det også i København, hvor man dog lader Movia administrere kørslen, som udføres af forskellige entreprenører. Københavns kommune har således bestemt, at der skal indføres servicebusser forskellige steder i kommunen. En af disse er linje 865, som betjener Østerbro og den indre by. Linjen køres i lighed med de fleste andre servicebuslinjer i København af Anchersens Rute A/S. På billedet fra Strandboulevarden ses her Anchersens vogn 3204 (Mercedes-Benz O 530K Citaro K - Årgang 2008) som linje 865.

 


 

 

 

 

Foto: 8. januar 2008

Arriva1147-066.jpg (141 kb)

I 1980'erne kørte nogle af daværende HT's busser bemalet som totalreklamebusser rundt på Københavns forskelllige buslinier. Efter en del års pause, kan man nu igen opleve totalreklamebusser i København. Da byen fik sit nye Operahus på Holmen, fik linje 66 endestation her. På billedet holder Arriva 1147 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C-LPG - Årgang 1998) som linje 66 på endestationen foran Operaen på Holmen. I perioden januar - august 2008 reklamerede bussen meget passende som totalreklamebus for Operaen, således, som det ses på billedet. Bussen har Arriva overtaget fra Bus Danmark A/S.


 

 

 

 

Foto: 7. august 2008

Arriva1278-026.jpg (158 kb)

Arriva 1278 (DAF SB4000/VDL-Jonckheere Transit 2000 - Årgang 2005) som linje 26 i Hammerichsgade. Bussen kørte oprindelig for Vestsjællands Trafikselskab i Holbæk-området, og den havde da. intern-nr. 2900.


 

 

 

 

Foto: 23. juni 2009

Arriva1946-011.jpg (144 kb)

Et andet ønske fra Københavns Kommune var oprettelse af en citybus-linje i det indre København. Linjen, som har fået linjenummer 11 og også kaldes CityCirkel, kører med små el-drevne busser ad gader i  det indre København, hvor de normale 12 m-busser ikke kan komme. På billedet er det Arriva 1946 (Renault Urban 40 Elettrico - Årgang 2009), der som linje 11 - CityCirkel - netop har forladt endestationen i Frederiksborggade ved Israels Plads. De elektrisk drevne minibusser, som betjener linje 11, har også navne efter kendte danske personligheder. Bus 1946 hedder således "Buster Larsen".


 

 

 

 

Foto: 31. marts 2008

CT2418-035+Arriva1503-036.jpg (154 kb)

Indtil for ganske få år siden var Københavns Lufthavn i Kastrup med hensyn til kollektiv trafik kun betjent af busser. Med åbningen af den faste Øresundsforbindelse kom der også jernbane til lufthavnen, og senest er metroen også kommet hertil, men det betyder ikke, at der ikke også stadig er busforbindelser til lufthavnen. På billedet ses City-Trafik 2418 ( Scania N 113 CLL/Lahti 402 - Årgang 1996) som linje 35 og Arriva 1503 (DAF SB220 GG-LF/Berkhof Viking - Årgang 1999) som linje 36 i Busterminalen ved lufthavnens Terminal 2. Sidstnævnte bus, som var gasdrevet blev i sin tid anskaffet af Linjebus A/S til brug på linje 350S. Senere har den betjent linje 2A. I 2007 besluttede Veolia, som Linjebus nu hed, at man ikke mere ville udføre buskørsel i Danmark, og ved den lejlighed blev bussen overtaget af Arriva. Hos Veolia havde bussen nr. 6283. Den er nu helt udgået af driften


 

 

 

 

Foto: 27. marts 2008

CT2725-001A.jpg  (188 kb)

I perioden oktober 2002 - december 2003 oprettede HUR Trafik i København et nyt stambusnet, som består af seks linjer - linje 1A, 2A, 3A, 4A, 5A og 6A. Busserne på disse linjer kan kendes på de røde hjørner, som det ses på billedet af City-Trafik 2725 (Volvo B 12BLE-63/Aabenraa 8500LE - Årgang 2003), der her som linje 1 A holder ved stoppestedet ved Vigerslev Alle st.


 

 

 

 

Foto: 20. april 2008

CT2821-250S.jpg  (166 kb)

Et andet koncept, som HT i sin tid indførte, er de såkaldte S-busser. Disse busser, som har færre stop, end almindelige buslinjer, er markeret med blå hjørner, City-Trafik 2821 (Volvo B 7L/East-Lancs AluSuisse - Årgang 2001) ses her i Hambrosgade ved Politigården som linje 250S.


 

 

 

 

Foto: 9. april 2008

DBO4027-190.jpg (174 kb)

De Blaa Omnibusser i Holte var i HT's barndom entreprenør på nogle ruter omkring Holte. Siden mistede man denne kørsel og udgik som entreprenør i den storkøbenhavnske kollektive trafik. For nogle år siden kom firmaet dog stærkt igen, idet man genvandt stort set alle sine gamle ruter. Movia-linje 190 ses her ved Lyngby st. i skikkelse af De Blaa Omnibussers vogn 4027 (  Volvo B 12BLE-60/Säffle 8500LE - Årgang 2004).


 

 

 

 

 Foto: 9. april 2008

DBO4056-184.jpg  (187 kb)

Linje 184 blev tidligere bl.a. betjent med ledbusser. Denne bustype er imidlertid nu helt udgået i Movias område, og i stedet benytter man sig af 13,7 m busser, således også på linje 184. Bussen på billedet er De Blaa Omnibussers vogn 4056 ( DAF SB4000/VDL-Jonckheere Transit 2000 - Årgang 2006). Billedet stammer fra Lyngby st.


 

 

 

 

 Foto: 27. september 2007

Veolia6281-185.jpg (167 kb)

Som tidligere nævnt var også Veolia oprindelig Movia-entreprenør, men i løbet af 2007 blev det klart for firmaet, at man ikke kunne udføre buskørsel med fortjeneste i Danmark, og man besluttede derfor at forlade det danske busmarked, så snart man havde fundet en køber. Denne kom, da Arriva besluttede at overtage hele Veolias virksomhed i Danmark. På billedet ses Veolia 6281 (DAF SB220 GG-LF/Berkhof Viking - Årgang 1999) som linje 185 på endestationen ved Nørreport st. kort tid for Arriva overtog ruter og busser. Bussen på billedet fik hos Arriva nr. 1220. Den udgik af driften i marts 2008. 


Tilbage til oversigt