ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Januar 2009


Den 30. december 2008 kunne den københavnske linje 14 fejre sin 100 års fødselsdag. De første mange år var linjen en sporvognslinie, men d. 17. oktober 1965 blev den omstillet til busdrift. Denne måneds tema er en billedkavalkade over nogle af de busser, som har betjent linje 14 fra 1965 og frem til i dag.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: Marts 1974

KS114-14.jpg (120 kb)

Da linje 14 i oktober 1965 blev omstillet til busdrift, indsatte Københavns Sporveje nye Leyland/DAB serie I busser på linjen. På billedet ses Københavns Sporvejes vogn 114 (Leyland/DAB LIDRT 1/2 SP - Årgang 1965) holdende i Bernstorffsgade ved Københavns Hovedbanegård klar til indsættelse på linje 14. Bussen overgik d. 1. oktober 1974 til HT, som havde den i drift til april 1979.

 


 

 

 

 

Foto: 12. maj 1973

KS446-14.jpg (154 kb)

Som de fleste andre københavnske linjer blev linje 14 også trafikeret af serie II-busser. Her er det Københavns Sporvejes vogn 446 (Leyland/DAB LIDRT 12/4 - Årgang 1969), der som linje 14 holder på endestationen ved Jydeholmen i Vanløse. Også denne bus kom pr. 1. oktober 1974 til HT. Her var den i drift til juni 1983.


 

 

 

 

Foto: 1978

HT2016-014.jpg (143 kb)

Da sporvognslinje 14 blev oprettet i 1908, skete det i samarbejde mellem De Kjøbenhavnske Sporveje og NESA, så hvad var mere naturligt end at indsætte tidligere NESA-busser på linjen. Da HT i 1974 startede driften, overtog man 27 stk. Leyland/DAB serie II-busser fra NESA, og på et tidspunkt i sidste halvdel af 1970'erne kunne man møde netop nogle af disse busser på linje 14. Her er det HT's vogn 2016 (Leyland/DAB LIDRT 12/3 - Årgang 1973), som passerer Københavns Rådhusplads som linje 14. Bussen stammer som sagt fra NESA, hvor den havde nr. 16. Den kom til HT pr. 1. oktober 1974 og  var i drift til februar 1984. Den mest synlige forskel på de tidligere NESA-busser og de tidligere KS-busser, var bemalingen, som hos NESA var helgul med gråt tag, mens den hos KS var gul med hvide vinduesrammer og gråt tag. Derudover var grafikken i linienumrene foran på bussen anderledes, end hos KS. Endelig var destinationsskiltet på bussen side placeret på taget hos NESA, mens det hos KS var placeret på bussiden under vinduet lige bag fordøren.


 

 

 

 

Foto: 1970

KS-SL testvogn-014.jpg (124 kb)

Da Københavns Sporveje i 1970 overvejede at anskaffe dobbeltdækkerbusser, prøvekørte man i en periode 2 stockholmske busser af denne type på linje 14. Her ses den ene ( Büssing DD - Årgang 1967) som linje 14 på Axeltorv. 


 

 

 

 

Foto: 1970

KS531-14.jpg (120 kb)

I 1970 prøvekørtes endvidere en Volvo B59-59/Aabenraa-bybus på linje 14. Resultatet af denne prøvekørsel var så succesfuld, at Københavns Sporveje besluttede at anskaffe 85 nye busser af denne type. Prøvebussen (Volvo B 59-59/Aabenraa - Årgang 1970) som her ses under prøvekørslen som linje 14 på Gammel Kongevej, indgik senere i serieleverancen på de 85 nye busser og fik nr. 531. Den kom pr. 1. oktober 1974 til HT, som havde den i drift til vinteren 1983. Herefter blev den solgt til Volvo i Göteborg, hvor den blev museumsbus.


 

 

 

 

Foto: 1981

HT0559-014.jpg  (93 kb)

Serieleverancen af de nye Volvo-busser, som Københavns Sporveje kaldte "serie III", blev leveret i årene 1970-72. I forhold til prøvebussen var der blevet foretaget forskellige ændringer, hvor de mest synlige var dørene, samt at busserne i serieleverancen var forsynet med kofanger på fronten. En enkelt af busserne - nr. 559 - var forsøgsvis malet sort på fronten omkring destinationsskiltet. Netop denne bus (Volvo B 59-59/Aabenraa - Årgang 1972) ses her som linje 14 på endestationen i Jydeholmen i Vanløse. Bussen kom d. 1. oktober 1974 til HT, og den udgik af driften i 1986.


 

 

 

 

Foto: 1978

HT0753-014.jpg  (121 kb)

HT anskaffede i årenes løb både nye Volvo/Aabenraa og Leyland/DAB-busser. På billedet ses HT's vogn 753 (Leyland/DAB LS 575-690/5 - Årgang 1977) som linje 14 på Gammel Kongevej. På denne bus flyttede man forsøgsvis defrosterens luftindtag fra placeringen under forruden op på taget over forruden. Dette resulterede i, at busser, som man senere anskaffede, fik placeret dette luftindtag over forruden. Vogn 753 udgik af driften i april 1988, hvorefter den blev solgt til Stolpehuse Produkthandel.


 

 

 

 

Foto: 1981

HT1411-014.jpg (189 kb)

HT's vogn 1411 (Volvo B 10M-60/Aabenraa - Årgang 1981) som linje 14 ved Nørreport st. Denne bus blev i 1994 renoveret efter HT's såkaldte ReBus-program, hvilket bl.a. betød, at den blev opmalet i HT's nye helgule designfarve. Bussen udgik af driften i december 1998.

 


 

 

 

 

Foto: April 1984

HT1611-014.jpg (190 kb)

HT's vogn 1611 (Volvo B 10M-60/Aabenraa - Årgang 1983) som linje 14 på endestationen ved Svanemøllen st. Denne bus var forsynet med bagperron og dobbelt bagdør. Den blev i 1994 ReBus-renoveret og var i drift til maj 1999.


 

 

 

 

 Foto: 1985

HT1725-014+0876-014.jpg (140 kb)

To Volvo-busser i to forskellige bemalinger som linje 14 på endestationen ved Svanemøllen st. Til venstre ses HT's vogn 1725 (Volvo B 10M-60/Aabenraa - Årgang 1985) i HT's nye designfarve og til højre vogn 876 (Volvo B 59-59/Aabenraa - Årgang 1976) i den gamle KS-bemaling, som HT overtog. Vogn 1725 var i drift til september 1997, mens vogn 876 udgik af driften i april 1994, hvorefter den blev solgt til John Ståling, Viborg


 

 

 

 

 Foto: April 1989

HT1883-014.jpg (146 kb)

I slutningen af 1980'erne anskaffede HT nye Volvo-busser med karosserier fra DAB-Silkeborg. Her havde man udviklet det såkaldte Serie VII-karosseri til sine Leyland-busser, og de nye Volvo-busser blev derfor forsynet med dette karosseri. På billedet ses en af disse busser i skikkelse af HT's vogn 1883 (Volvo B 10M-60/DAB VO-1200B - Årgang 1983) som linje 14 på Københavns Rådhusplads. Bussen overgik i maj 1999 til Arriva, som havde den i drift til juni 2001. I starten af  2002 blev den eksporteret til Estland.


 

 

 

 

 Foto: 25. september 2005

Arriva1033-014.jpg (190 kb)

Fra 1990 begyndte HT at udlicitere sine ruter, og da turen kom til linje 14, blev det først Bus Danmark A/S og siden Arriva, som overtog kørslen. På billedet ses Arriva 1033 (Volvo B 10BLE-60/Säffle 2000 - Årgang 1998) som linje 14 i Jernbanegade lige efter Rådhuspladsen. Bussen blev oprindelig anskaffet af Bus Danmark A/S, og da Arriva opkøbte dette selskab, fulgte bussen med. Den udgik af driften i december 2005, hvorefter den blev eksporteret til Estland.


 

 

 

 

 Foto: 20. maj 2002

Arriva1408-014.jpg (181 kb)

I april 2001 indsatte Arriva 13,7 m-busser på linie 14. En af disse - vogn 1408 (Volvo B 10BLE-63/Aabenraa - Årgang 2001) ses her som linje 14 på Gammel Kongevej. Bussen blev senere overflyttet til Linje 5A, og ved den lejlighed mistede linje 14 sine 13,7 m-busser igen. I Danmark udgik bussen af driften i august 2008, hvorefter den blev flyttet til Jönköping i Sverige, hvor Arriva nu anvender den som nr. 6732.


 

 

 

 

 Foto: 2. januar 2004

Arriva1859-014.jpg (150 kb)

I de senere år er det blevet mere almindeligt, at busser flyttes fra den ene ende af landet til den anden. Arrivas vogn 1859 (Volvo B 10L-60/Aabenraa - Årgang 1996), som her ses ved Nørreport st. som linje 14, er et eksempel på dette. Bussen blev oprindelig anskaffet af Combus som nr. 2488, og den kørte da på bybusserne i Herning. Da Unibus Rutetrafik overtog denne kørsel i Herning, fulgte bussen med, og den fik da nr. 7212. Unibus blev imidlertid opkøbt af Arriva, som derved overtog bussen. I 2003 blev den flyttet til København, malet HT-gul og omnummereret til 1859. Den udgik af driften i november 2005.


 

 

 

 

 Foto: 7. marts 2005

Arriva1865-014.jpg (101 kb)

Et andet eksempel på en overflyttet bus, er Arrivas vogn 1865 (Volvo B 10BLE-60/Aabenraa - Årgang 1995), der her ses som linje 14 ved Vesterport st. i København. Bussen blev oprindelig anskaffet af Aalborg Omnibus Selskab som nr. 298, og den kørte da på bybusserne i Aalborg. Da Combus overtog Aalborg Omnibusselskab, fik bussen nr. 4298. I foråret 2001 blev Combus opkøbt af Arriva, og derved kom bussen til dette selskab. Da den blev overflyttet fra Aalborg til København, fik den nr. 1865. Den udgik af driften i december 2005, hvorefter den blev eksporteret til udlandet.


 

 

 

 

 Foto: 18. marts 2003

Arriva1170-014.jpg (179 kb)

Arriva 1170 (Scania L 94 UB/Berkhof 2000NKF - Årgang 1999) som linje 14 i Jernbanegade ved Axeltorv. Denne noget mindre bustype kunne man i en periode møde på linje 14.


 

 

 

 

 Foto: September 1986

Arriva1824-014.jpg (109 kb)

Også DAB-Silkeborgs citybus serie 15 fandt vej til linje 14. Her er det Arriva 1824 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk II - Årgang 1995), der som linje 14 holder på endestationen ved Svanemøllen st. Bussen er endnu et eksempel på en bus, som oprindelig kørte et andet sted i Danmark, idet den oprindelig blev anskaffet af Aalborg Omnibus Selskab som nr. 316 til kørsel på bybusserne i Aalborg. Da Combus overtog Aalborg Omnibus Selskab, fik den nr. 4316. Den kom til Arriva i forbindelse med dette selskabs overtagelse af Combus i 2001. I maj 2003 blev bussen flyttet til København, hvor den fik nr. 1824. Den udgik af driften i 2005.


 

 

 

 

 Foto: 1. maj 2002

Arriva1954-014.jpg (204 kb)

På næste generation af DAB-Silkeborgs citybus havde man anbragt defrosterens luftindtag bagerst på taget, hvilket gav bussen et noget karakteristisk udseende. Et eksempel på dette ses på Arriva 1954 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C Mk III - Årgang 1995), der her passerer Københavns Rådhusplads som linje 14. Bussen blev oprindelig anskaffet af Bus Danmark, men kom til Arriva, da dette selskab opkøbte Bus Danmark.


 

 

 

 

 Foto: 30. december 2008

Arriva1275-014.jpg (118 kb)

Nyere busser finder også deres vej til linje 14. Her er det Arriva 1275 (Volvo B 7RLE-60/Carrus 8700 - Årgang 2006), der som linje 14 holder ved stoppestedet i Jydeholmen ved Jernbane Alle i Vanløse. Bussen er overtaget fra Veolia, hvor den havde nr. 6396.


 

 

 

 

 Foto: 30. december 2008

Arriva1132-014.jpg (97 kb)

Vi slutter vores billedkavalkade med et foto fra selve 100 års-fødselsdagen, hvor linje 14's busser var flagsmykkede. Ved udgangen af 2008 domineredes linjen af DAB-Silkeborgs citybus i gasbusudgaven, men i løbet af 2009 vil alle disse busser blive udskiftet med nye busser. På billedet er det Arriva 1132 (DAF/DAB-Silkeborg 15-1200C-LPG - Årgang 1998), der som linje 14 holder ved stoppestedet i Østerbrogade lige efter Strandboulevarden. Da linje 14 blev oprettet i 1908, skete det i samarbejde mellem NESA og De Kjøbenhavnske Sporveje. Siden kom trafikselskaberne til at hedde Københavns Sporveje, Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT) og HUR Trafik. I dag, hvor linje 14 er gået ind i sit 2. århundrede, er det Movia, som står for driften.


Tilbage til oversigt