ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

August 2008


I juli begyndte vi et billedtema om HT's forskellige bustyper. Dette tema forsætter i denne måned med busser af typen Leyland/DAB serie IV og VI.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: December 1975

HT0712-016.jpg (142 kb)

I december 1975 modtog HT protypen på de nye serie IV-bybusser. Bussen, som fik nr. 712 (Leyland/DAB LIDRT 6857/5 - Årgang 1975) ses her få dage efter leveringen som linie 16 på Vesterbrogade ved Frihedsstøtten. Der var dog forskellige ting, som skulle ændres, inden den egentlige serieleverance begyndte, så allerede i marts 1976 blev bussen leveret tilbage til DAB-Silkeborg. Den blev senere solgt til Køge Bybusser v/ Torkil Nielsen, som havde den i drift til 1986 med registreringsnummer DZ 94 588. Herefter kom den til Fabers Buslinier i Randers. Bussen har siden kørt for musikbandene C-Moon og X-IT. 

 


 

 

 

 

Foto: 1977

HT0712-021.jpg (119 kb)

I august 1976 begyndte så den egentlige serieleverance af de nye busser, og HT fik ved denne lejlighed en ny bus 712 (Leyland/DAB LS 575-680/5 - Årgang 1976), som her ses på Tomsgårdsvej som linie 21. Bussen udgik af driften i december 1988, hvor den blev solgt til Tappernøje Autoophug. HT anskaffede i alt 144 busser af denne type (nr. 712-797, 942-971 og 974-1001.


 

 

 

 

Foto: 1980

HT7014-143.jpg (104 kb)

I april 1980 opkøbte HT De Gule Busser i Glostrup, og derved overtog man et par Leyland/DAB-busser af nogenlunde samme type, som man tidligere selv havde anskaffet. En af disse var De Gule Bussers vogn 2014 (Leyland/DAB LS 575-690/3 - Årgang 1978), der hos HT fik nr. 7014. Bussen, der her ses på Glostrup st. som linie 143, udgik af driften i februar 1989, hvor den blev solgt til John Ståling, Viborg.


 

 

 

 

Foto: 1978

HT0972-043.jpg (104 kb)

I 1978 anskaffede HT forsøgsvis to Leyland/DAB serie IV-busser, som var forsynet med bagdør. Disse to busser fik nr. 972 og 973. På billedet ses HT 972 (Leyland/DAB LS 575-680/5 - Årgang 1978) som linie 43 på Søborg Torv. Bussen udgik af driften i april 1991, hvorefter den blev solgt til John Ståling, Viborg.


 

 

 

 

Foto: 1977

HT0805-121.jpg (107 kb)

Bustypen kom også på gaden som ledbus, da HT i 1977 anskaffede 10 stk. (nr. 798-807) til indsættelse på ruten mellem Valby st. og Køge. Selv om busserne i det ydre var meget lig de 12 m-busser, man allerede havde anskaffet, var de dog forsynede med Saurer-motorer. Disse motorer viste sig senere at være temmelig værkstedskrævende, hvorfor man ombyggede busserne med nye Volvo-motorer. På billedet ses HT's vogn 805 (Leyland-Saurer/DAB SLG18-550-3 - Årgang 1977) som linie 121 på Toftegårds Plads i København. Da S-banen i 1983 nåede til Køge, var der ikke længere behov for ledbusser på Valby-Køge-ruten, og busserne blev derfor flyttet til andre linier i Hovedstadsområdet. Vogn 805 udgik af driften i april 1994, hvorefter den blev solgt til John Ståling, Viborg.


 

 

 

 

Foto: 1979

HT1019-018.jpg  (103 kb)

I 1979 begyndte næste serieleverance af Leyland/DAB-busser, som nu var af typen serie VI, og nu var der synlige ændringer på bussernes udseende, idet luftindtaget til defrosteren var flyttet op på taget over lyskassen til destinationsskiltet, da man tidligere havde udført vellykkede forsøg med dette på HT's vogn 753. HT anskaffede 70 busser af denne type (nr. 1002-1061 og 1102-1111). Mens busserne nr. 1002-1061 var af typen Leyland/DAB LS 575-690/5 var busserne nr. 1102-1111 dog af typen Leyland/DAB 6-2-690/5. Den synlige forskel mellem disse to bustyper er vanskelig at se, hvilket skyldes, at den især har at gøre med opbygningen af chassisrammens forreste del.  På billedet ses HT's vogn 1019 (Leyland/DAB LS 575-690/5 - Årgang 1979) som linie 18 på Toftegårds Plads. Bussen udgik af driften i april 1991.


 

 

 

 

Foto: April 1989

HT1072-073E.jpg (102 kb)

Som tidligere nævnt anskaffede HT forsøgsvis i 1978 to Leyland/DAB-busser, som var forsynet med en ekstra udstigningsdør bagerst i bussen. Da forsøget med disse busser var en succes, besluttedes det, at en del af de nye serie VI-busser skulle forsynes med bagdør. Det blev til 72 busser af denne type, som fik numrene 1062-1101 og 1479-1506. Mens busserne nr. 1062-1100 havde chassistype Leyland LS 575-690/5, havde busserne 1101 og 1479-1506 chassistype Leyland 6-1-690/5, men i det ydre fremstod alle busserne stort set ens. På billedet ses vogn 1072 (Leyland/DAB LS 575-690/5 - Årgang 1979) som linie 73E ved Nørreport st. i København. Bussen udgik af driften i april 1990, hvorefter den blev solgt til John Ståling, Viborg


 

 

 

 

Foto: 1981

HT1469-002.jpg (102 kb)

Som et forsøg anskaffede HT 25 Leyland/DAB serie VI-busser med dobbelt bagdør og forsænket bagperron (nr. 1454-1478). På billedet ses vogn 1469 (Leyland/DAB 6-3-690/5 - Årgang 1981) som linie 2 på Rådhuspladsen i København. I 1988 blev denne bus udsmykket som kunstbus af kunstneren Steffen Jørgensen. Den udgik af driften i april 1994, hvorefter den blev solgt til foreningen "Blå Hund".

 


 

 

 

 

Foto: Juni 1987

HT1294-173E.jpg (105 kb)

I 1980-81 anskaffede HT sine første Leyland/DAB serie VI ledbusser. Det blev til i alt 10 stk (nr. 1292-1301). I modsætning til den første serie af ledbusser, som var udstyret med Saurer-motorer, var de nye ledbusser forsynede med den på det tidspunkt nye Leyland TL11-motor. På billedet holder HT's vogn 1294 ( Leyland/DAB 6-35-TL11/6 - Årgang 1980) som linie 173E ved Nørreport st. i København. Da HT's busdivision blev til Bus Danmark A/S, fulgte bussen med, og da Bus Danmark i maj 1999 blev solgt til Arriva, var bussen også med i købet, men den kom aldrig i drift for Arriva. Den blev senere solgt til Vejstruprød Busimport.


 

 

 

 

 Foto: 1983

HT1512-033H.jpg (96 kb)

Mens ledbusserne nr. 1292-1301 var i nærtrafikudgave med dørplacering 2-1/1-0, anskaffede HT i 1982 yderligere 10 Leyland/DAB serie VI ledbusser (nr. 1510-1519), som var i bybusudførelse med dørplacering 2-2/2-0. Disse busser indsattes på linie 33H mellem Københavns Rådhusplads og Dragør. Senere så man dem også på andre linier, såsom linie 12 og 40. På billedet ses vogn 1512 (Leyland/DAB 6-31-TL11/5 - Årgang 1982) som linie 33H på Amager Boulevard. Bussen blev i oktober 1994 afmeldt efter en brand, og den blev siden solgt til John Ståling, Viborg.


Tilbage til oversigt