ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Juni 2004


Hos DAB i Silkeborg begyndte udviklingen af lavgulvsbusser i løbet af 1980'erne, da man i samarbejde med Århus Sporveje udviklede DAB-Travolator. Siden hen kom servicebussen, DAB-Silkeborg 11-860S, og citybussen, DAB-Silkeborg 15-1200C. Sidstnævnte er denne måneds tema.


Billeder:

 

 

 

 

Foto: 27. juli 1989

Aas001-02.jpg (123 kb)

I midten af 1980'erne gik Århus Sporveje i samarbejde med DAB-Silkeborg om udviklingen af en ny lavgulvs-bybus. Resultatet blev denne DAB-Travolator, som Århus Sporveje gav intern-nr. 001. Bussen ses her indsat på Århus Sporvejes linie 2 ved den daværende endestation ved Kongsvang. Bussen havde dørplacering 0-2-2 og plads til 27 siddende og 46 stående passagerer. Der blev bygget yderligere én Travolator med dørplacering 1-2-2, men denne blev aldrig leveret til Århus Sporveje, som i mellemtiden havde droppet projektet. Nr. 001 er i øvrigt bevaret af en privatperson.

 


 

 

 

 

Foto: 19. oktober 1999

PanBus199-707.jpg (115 kb)

I 1992 kom DAB's nye citybus, DAB-Silkeborg 15-1200C, i produktion. På billedet ses Pan Bus nr. 199 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. I - Årgang 1992) som Viborg bybus linie 707. Bussen havde dørplacering 2-2-0 og plads til 34 siddende og 40 stående passagerer. Mk. I udgaven af bussen er forsynet med en DAF-motor på et DAB-chassis

 


 

 

 

 

Foto: 15. januar 2004

Arriva1918-004A.jpg (107 kb)

I København anskaffede Hovedstadsområdets Trafikselskab 20 busser af den nye type (nr. 1907-1926). Disse busser var forsynet med bagdør og havde plads til 26 siddende og 44 stående passagerer. En af disse var vogn 1918 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. I - Årgang 1993) som blev anvendt som Sightseeing-bus i sommeren 1994. Da HT i 1995 afhændede alle sine busser til Bus Danmark A/S, fulgte vognen med, og den ejes i dag af Arriva Danmark, som i mellemtiden har opkøbt Bus Danmark. Da HUR Trafik, som nu driver den kollektive busdrift i Hovedstadsområdet, etablerede A-busnettet, og senest linie 4A, blev vogn 1918 midlertidigt indsat på ruten, indtil Arriva fik leveret helt nye busser til ruten. Vogn 1918 ses her i Borgervænget på Østerbro på vej fra garagen i Ryvang til linie 4A's endestation ved Svanemøllen st.


 

 

 

 

Foto: 30. juni 1999

Combus2332-001.jpg (113 kb)

Også DSB Busser anskaffede et mindre antal af bustypen til brug for bybuskørslen i nogle af de byer, hvor DSB kørte. DSB Busser skiftede siden navn til Combus A/S. På billedet ses Combus 2332 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. I - Årgang 1993) som bybus linie 1 i Horsens. Da Combus blev solgt i foråret 2001, kom bussen til Connex, som har haft den i drift til 2002, hvorefter den blev sat til salg.


 

 

 

 

Foto: 2. juli 2002

Connex2382-003.jpg (123 kb)

Endnu et billede af en bybus i Horsens. Her er det Connex 2382 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. I - Årgang 1993), som holder ved bybusterminalen ved Horsens Banegård som linie 3. Også denne bus blev oprindelig anskaffet af DSB Busser. Da Connex i 2002 mistede bybuskørslen i Horsens til Wulff Bus, blev bussen flyttet til HUR-området, hvor den blev malet gul og fik nyt intern-nr. 6304. Den udgik af driften i december 2003.


 

 

 

 

Foto: 23. juni 2000

Fjordbus7433-309E.jpg (93 kb)

Også andre entreprenører i HT-området anskaffede DAB's citybus. På billedet ses Fjord-Bus nr. 7433 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. I - Årgang 1993) som HT-linie 309E ved Frederikssund st. Bussen blev oprindelig anskaffet af Birkerød Bus Compagni, hvor den havde intern-nr. 63. Da Birkerød Bus Compagni mistede al sin kørsel for HT i april 1994, kom bussen til Fjord-Bus, som gav den intern-nr. 33. I 1996 ændredes intern-nummeret til 7433, idet HT indførte nyt nummersystem af hensyn til den interne busradio.

 


 

 

 

 

Foto: 14. oktober 2002

MB04-401.jpg (120 kb)

Middelfart Bybusser, som køres af Niels Kudsk, benytter bl.a. denne bus med intern-nr. 4 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. I - Årgang 1993). Bussen holder her ved Middelfart st. som bybuslinie 401.


 

 

 

 

Foto: Oktober 1998

Aas301-03.jpg (113 kb)

Århus Sporveje anskaffede i 1993 tolv DAB citybusser (nr. 298-309), og disse var således de første lavgulvsbusser i byen. På billedet ses vogn 301 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. I - Årgang 1993) passere rutebilstationen på Sønder Alle som linie 3. Bustypen blev imidlertid ikke populær hos de århusianske passagerer, og busserne blev derfor mest benyttet på mindre vigtige linier. I 2002 solgte Århus Sporveje alle tolv busser af denne type. 


 

 

 

 

Foto: Juli 1995

CT0225-002.jpg (101 kb)

Også City-Trafik A/S anskaffede et antal DAB citybusser til brug forskellige steder i landet. Således indsatte man bustypen i København, Skanderborg, Fredericia og Kolding, hvor man drev bybuskørsel. På billedet ses City-Trafiks vogn 225 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. II - Årgang 1994) på bybuslinie 2 i Kolding. Billedet er taget på Banegårdspladsen foran Kolding st. I 1994 kom Mk. II-udgaven af bussen, hvor karosseriet bl.a. var ændret så vinduerne i den bageste del af bussen var mindre end i den forreste del. Desuden var busserne nu forsynet med en M.A.N.-motor. I juni 1998 blev vogn 225 solgt til Svendborg By- og Nærtrafik, og her fik den intern-nr. 39. I september 2000 overgik bybuskørslen i Svendborg til Arriva Danmark, og bussen havde nu intern-nr. 4009. I 2003 blev bussen overført til Arriva i Ballerup, og den blev da opmalet i HT's kontraktfarve og fik intern-nr. 1823.


 

 

 

 

Foto: 19. marts 2002

PartnerBus8418-226.jpg (107 kb)

Som tidligere nævnt, var der flere HT-entreprenører, som anskaffede DAB citybusser. Her ses således vogn 8418 fra Partner Bus (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. II - Årgang 1994) som HT-linie 226 ved Roskilde st.


 

 

 

 

Foto: Juli 1998

Unibus0082-004.jpg (93 kb)

Også Silkeborg Bybusser, som blev drevet af Kaj Ove Smed, anskaffede et antal DAB citybusser, hvilket måske var ganske naturligt, idet busserne jo blev fremstillet i Silkeborg. I maj 1998 solgte Kaj Ove Smed imidlertid sit firma til Unibus, og på billedet ses Unibus - vogn 82 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. II - Årgang 1995) som bybus linie 2 ved bybusterminalen i Silkeborg. Bussen var som sagt blevet anskaffet af Kaj Ove Smed, men da Arriva Danmark i 1999 opkøbte Unibus, kom bussen til dette selskab - stadig med intern-nr. 82. Allerede samme år overgik bybusserne i Silkeborg til Combus, som nu gav bussen intern-nr. 8385. I foråret 2001blev Combus solgt til Arriva Danmark, og på den måde kom bussen tilbage til Arriva - denne gang med intern-nr. 8385. Så vidt vides kører bussen stadig i Silkeborg.


 

 

 

 

Foto: Juli 1998

AOS315-07.jpg (125 kb)

I Nordjyllands Trafikselskabs område blev der indsat DAB citybusser i Aalborg, Frederikshavn, Hjørring og Brønderslev. I Aalborg var det Aalborg Omnibus Selskab, som anskaffede 15 busser af denne type (nr. 306-320). Aalborgs version af DAB citybussen havde plads til 33 siddende og 39 stående passagerer. På billedet ses Aalborg Omnibus Selskabs vogn 315 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. II - Årgang 1995) som linie 7 på Nytorv i Aalborg. I maj 2000 overtog Combus, som allerede i forvejen havde aktiemajoriteten i Aalborg Omnibus Selskab, bybuskørslen i Aalborg, og bussen fik da intern-nr. 4315. Dette intern-nr. beholdt den, da Combus i foråret 2001 blev overtaget af Arriva Danmark. 


 

 

 

 

Foto: 17. februar 2003

Randers153-06.jpg (137 kb)

Randers Byomnibusser var endnu et af de selskaber, som anskaffede DAB citybusser (nr. 144-154). På billedet ses Randers Byomnibussers vogn 153 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. II - Årgang 1995) som bybus linie 6 på Randers Rutebilstation. I juni 2003 overtog Connex Danmark bybuskørslen i Randers og dermed også bussen, som herefter fik intern-nr. 2951.


 

 

 

 

Foto: 17. maj 2002

Arriva1953-006.jpg (122 kb)

I 1995 kom Mk. III-udgaven af DAB citybus. Denne kan bl.a. kendes ved "anderumpen" bagest på taget. Mk. III-udgaven er endvidere kendetegnet ved, at busserne nu igen er forsynet med en DAF-motor.,  I København anskaffede Bus Danmark A/S denne bustype til den nyoprettede S-buslinie 350S, således også vogn 1953 (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. III - Årgang 1995) som her ses som daværende linie 6 på Vesterbros Torv. Da Bus Danmark A/S i 1999 blev solgt til Arriva Danmark, fulgte bussen med. I maj 1999 overgik linie 350S fra Arriva til Connex, og Arriva flyttede derfor busserne til andre linier, bl.a. i Helsingør og Hillerød, men nogle af dem blev i København, hvor man bl.a. kan se dem på linie 14. Det var dog et særdeles sjældent syn at se dem på linie 6, som vist på billedet.


 

 

 

 

Foto: 23. juli 1997

AOS345-C1.jpg (96 kb)

En specialudgave af DAB citybussen er denne såkaldte hybridbus - vogn 345 fra Aalborg Omnibus Selskab (DAB-Silkeborg 15-1200C Mk. III - Årgang 1996). Bussen, der her ses som Aalborgs citylinie C1 på John F. Kennedys Plads, kørte forsøgsvis med alternative energiformer. Den var i øvrigt forsynet med en SAAB benzinmotor. I november 2000 blev den hensat hos Combus i Vasbygade i København med indvinding af reservedele for øje.


 

 

 

 

Foto: 1. august 2003

Connex5176-350S.jpg (119 kb)

Til kørsel i København, Roskilde, Hillerød og Køge anskaffede Arriva Danmark, Combus og Connex et større antal DAB citybusser i en speciel gasbus-udgave. På billedet ses Connex 5176 (DAB-Silkeborg 15-1200C-LPG - Årgang 1998) som HT-linie 350S på Sundbyvester Plads på Amager. Bussen blev oprindelig anskaffet af Combus, men kom til Connex ved salget af Combus i foråret 2001. Gasbusserne kører stadig i København, Hillerød og Køge. I Roskilde har Wulff Bus i maj 2004 overtaget bybuskørslen, hvilket bl.a. betyder et farvel til gasbusserne i byen.


Tilbage til oversigt