ARNE UNTERSCHLAK's foto arkiv

Københavns S-bane


Københavns S-bane begyndte driften d. 3. april 1934, da strækningen Frederiksberg - Vanløse - Nørrebro - Hellerup - Klampenborg åbnedes for elektrisk drift.


Billeder:

 

 

 

 

 

S-tog-1.jpg (78 kb)

1. generations S-tog - de brune S-tog - var dominerende fra S-banens åbning i 1934 og frem til 1970-erne. De blev leveret i årene 1934 - 1962. De sidste, som kørte på Linie F på strækningen Hellerup - Nørrebro - Vanløse - Frederiksberg, blev taget ud af drift i 1976. Her ses et af de brune S-tog på linie C.


 

 

 

 

 

S-tog 2.jpg (93 kb)

2. generations S-tog - de røde S-tog - blev leveret i årene 1967-1977. De første blev leveret til åbningen af Hillerød-linien. Her ses to røde 2. generations S-tog som linie Ax og A på Hundige st.


 

 

 

 

Foto: Marts 1983

S-tog 2a.jpg (120 kb)

Oprindelig bestod et togsæt af 2. generations S-toget af en motorvogn med førerrum (litra Mm - bygget hos Frichs, Århus) og en styrevogn med førerrum (litra Fs - bygget hos Scandia-Randers). Her ses et S-togsvognsæt i oprindelig oprangering på depotværkstedet, Høje Taastrup.


 

 

 

 

 

S-tog 2m.jpg (89 kb)

I årene 1975-1978 forsynes en del af 2. generations S-togsættene med mellemvogne. Disse leveres som motorvogne uden førerrum (litra Mu - bygget af Frichs, Århus) og vogne uden motor (litra Fu - bygget af Scandia-Randers). Togsæt, som fik tilføjet mellemvogne blev herefter oprangeret Mm-Fu-Mu-Fs. Her ses en mellemvogn litra Mu opmalet med totalreklame.


 

 

 

 

Foto: November 1985

S-tog 2r.jpg (92 kb)

I første halvdel af 1980-erne påbegyndtes en renovering og levetidsforlængelse af de røde S-tog. Ved denne renovering ændredes førerrummenes vinduer til en ny type, idet man havde haft problemer med de hidtidige buede ruder. Her ses et renoveret vognsæt som linie C på Klampenborg st.


 

 

 

 

Foto: 1994

S-tog 2h.jpg (79 kb)

Efter DSB's anskaffelse af de nye hvide Ic-3 tog, overvejede man at ændre S-togenes bemaling til hvid. Af den grund maledes et enkelt 2. generations S-tog forsøgsvis hvidt. DSB S-tog besluttede dog efterfølgende at beholde S-togenes røde farve.  Linie A på Københavns Hovedbanegård.


 

 

 

 

Foto: Juli 1983

S-tog 3p.jpg (105 kb)

I forbindelse med levering af nye S-tog til DSB leverede Scandia-Randers i 1980 fire prototype-togsæt bestående af to styrevogne (litra Fc) og to motormellemvogne (litra Mc). Et togsæt var oprangeret Fc-Mc-Mc-Fc. Disse prototype S-tog er nu udrangerede.


 

 

 

 

Foto: 28. juni 1989

S-tog 3.jpg (122 kb)

Serieleverancen af 3. generations S-tog blev på ialt 8 vognsæt. Serieleverancen har til forskel fra prototypetogene dobbelte lygter for og bag. Serieleverancen blev leveret 1985-1986 (Foto: Depotværkstedet, Høje Taastrup)


 

 

 

 

Foto: August 1996

S-tog 4.jpg (88 kb)

Til afløsning af de røde 2. generations S-tog påbegyndtes i slutningen af 1995 levering af et nyt S-tog til DSB. Togene, som skal leveres i et antal af 210 stk. frem til år 2005, bygges af Linke-Hoffmann-Busch/Siemens i Tyskland. Hvert togsæt består af 8 vogne med gennemgang i hele togsættes længde.  Linie A+   er her fotograferet på  Østerport st.


 

 

 

 

Foto: 31. maj 1983

S-tog uheld.jpg (110 kb)

Et uheld på S-banenettet giver som regel store forstyrrelser af driften. Her har et defekt skiftespor forårsaget en afsporing på København H d. 31. maj 1983.


  Gå til DSB

  Tilbage til oversigt