|
S-tog-1.jpg (78
kb) 1. generations S-tog - de brune S-tog - var dominerende fra S-banens åbning i 1934 og frem til 1970-erne. De blev leveret i årene 1934 - 1962. De sidste, som kørte på Linie F på strækningen Hellerup - Nørrebro - Vanløse - Frederiksberg, blev taget ud af drift i 1976. Her ses et af de brune S-tog på linie C. |
|
S-tog 2.jpg
(93
kb) 2. generations S-tog - de røde S-tog - blev leveret i årene 1967-1977. De første blev leveret til åbningen af Hillerød-linien. Her ses to røde 2. generations S-tog som linie Ax og A på Hundige st. |
Foto: Marts 1983 |
S-tog 2a.jpg
(120
kb) Oprindelig bestod et togsæt af 2. generations S-toget af en motorvogn med førerrum (litra Mm - bygget hos Frichs, Århus) og en styrevogn med førerrum (litra Fs - bygget hos Scandia-Randers). Her ses et S-togsvognsæt i oprindelig oprangering på depotværkstedet, Høje Taastrup. |
|
S-tog 2m.jpg
(89
kb) I årene 1975-1978 forsynes en del af 2. generations S-togsættene med mellemvogne. Disse leveres som motorvogne uden førerrum (litra Mu - bygget af Frichs, Århus) og vogne uden motor (litra Fu - bygget af Scandia-Randers). Togsæt, som fik tilføjet mellemvogne blev herefter oprangeret Mm-Fu-Mu-Fs. Her ses en mellemvogn litra Mu opmalet med totalreklame. |
Foto: November 1985 |
S-tog 2r.jpg
(92
kb) I første halvdel af 1980-erne påbegyndtes en renovering og levetidsforlængelse af de røde S-tog. Ved denne renovering ændredes førerrummenes vinduer til en ny type, idet man havde haft problemer med de hidtidige buede ruder. Her ses et renoveret vognsæt som linie C på Klampenborg st. |
Foto: 1994 |
S-tog 2h.jpg
(79
kb) Efter DSB's anskaffelse af de nye hvide Ic-3 tog, overvejede man at ændre S-togenes bemaling til hvid. Af den grund maledes et enkelt 2. generations S-tog forsøgsvis hvidt. DSB S-tog besluttede dog efterfølgende at beholde S-togenes røde farve. Linie A på Københavns Hovedbanegård. |
Foto: Juli 1983 |
S-tog 3p.jpg
(105
kb) I forbindelse med levering af nye S-tog til DSB leverede Scandia-Randers i 1980 fire prototype-togsæt bestående af to styrevogne (litra Fc) og to motormellemvogne (litra Mc). Et togsæt var oprangeret Fc-Mc-Mc-Fc. Disse prototype S-tog er nu udrangerede. |
Foto: 28. juni 1989 |
S-tog 3.jpg
(122
kb) Serieleverancen af 3. generations S-tog blev på ialt 8 vognsæt. Serieleverancen har til forskel fra prototypetogene dobbelte lygter for og bag. Serieleverancen blev leveret 1985-1986 (Foto: Depotværkstedet, Høje Taastrup) |
Foto: August 1996 |
S-tog 4.jpg
(88
kb) Til afløsning af de røde 2. generations S-tog påbegyndtes i slutningen af 1995 levering af et nyt S-tog til DSB. Togene, som skal leveres i et antal af 210 stk. frem til år 2005, bygges af Linke-Hoffmann-Busch/Siemens i Tyskland. Hvert togsæt består af 8 vogne med gennemgang i hele togsættes længde. Linie A+ er her fotograferet på Østerport st. |
Foto: 31. maj 1983 |
S-tog uheld.jpg
(110 kb) Et uheld på S-banenettet giver som regel store forstyrrelser af driften. Her har et defekt skiftespor forårsaget en afsporing på København H d. 31. maj 1983. |